چکیده:
هدف از این پژوهش،تبیین ارتباط بین متغیرهای مربوط به ویژگیهای فردی رانندگان و مشخصات وسیله نقلیه آنان،با ریسک شرکتهای بیمه است.به همین منظور تعدادی از مشخصات فردی و تعدادی از مشخصات وسیله نقلیه بیمهگذاران و همچنین ریسک،به عنوان متغیرهای تحقیق انتخاب گردید و یک نمونه 002 نفره از بیمهگذاران،در دو گروه 001 نفری کمریسک و پرریسک بهطور جداگانه انتخاب شدند.سپس با استفاده از روشهای آماری توصیفی به بررسی وضعیت موجود در نمونه تحقیق پرداخته شد و نیز با استفاده از روشهای آماری استنباطی،نتایج به دست آمده به جامعه آماری تعمیم داده شد.قلمرو مکانی تحقیق،شرکت بیمه ایران در تبریز،قلمرو زمانی شامل یک دوره سه ساله و قلمرو موضوعی آن نیز رشته بیمه شخص ثالث است.جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه رانندگان بیمهگذار شرکت بیمه ایران در شهرستان تبریز و نمونه آماری آن نیز مربوط به شعبههای بیمه ایران در این شهرستان است.نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که در تعیین ریسک شرکتهای بیمه،مشخصات فردی بیمهگذاران نسبت به مشخصات وسیله نقلیه آنها از الویت بیشتری برخوردار است.
خلاصه ماشینی:
"و مشخصات وسیله نقلیه آنان،با ریسک شرکتهای بیمه است.
بیمهگذار شرکت بیمه ایران در شهرستان تبریز و نمونه آماری آن نیز مربوط به
از ویژگیهای وسایل نقلیه آنها بر ریسک شرکتهای بیمه تأثیر میگذارد.
این تحقیق شامل یک فرضیه اصلی و سه فرضیه فرعی است که برای رسیدن به نتایج
میزان سود و شغل،در بروز یا عدم بروز خسارت بیمه شخص ثالث تفاوت معناداری
درمورد عمر وسیله نقلیه(اطلاعات کمی)از آزمون t استودنت برای دو گروه مورد
نتیجه آزمون نشان داد که بین نوع وسیله نقلیه،تعداد استفادهکنندگان از وسیله نقلیه و عمر وسیله نقلیه،در بروز یا عدم بروز خسارت بیمه
مشخصات وسیله نقلیه رانندگان بین دو گروه پرریسک و کمریسک در سطح اطمینان
عدم بروز خسارت بیمه شخص ثالث تفاوت معناداری وجود دارد و بدین ترتیب
عدم تفاوت بین مورد استفاده وسیله نقلیه در بروز یا عدم بروز خسارت رد میشود.
نوع کارکرد وسیله نقلیه رانندگان در حالت بروز یا عدم بروز خسارت یکسان نیست
برای آزمون فرضیه فرعی سوم از مجذور کای (X2) استفاده شده است.
پرریسکتر از وسایل نقلیه خصوصیاند،حال چگونه ممکن است رابطه آن با بروز خسارت معنادار نباشد؟- جدول 3:نتایج آزمون فرضیه فرعی 3
بین عوامل مؤثر بر خسارات بیمه شخص ثالث و ریسک پذیرفتهشده شرکتهای
مربوط به سواریهای پیکان با مورد استفاده شخصی بوده که در بخش بحث و نتیجهگیری به آن پرداخته شده است.
میزان سواد و مورد استفاده از وسیله نقلیه برای پیشبینی وضعیت ریسک شرکتهای
بروز خسارت و همچنین با ریسک رابطه دارند،مربوط به عوامل و مشخصات فردی رانندگان است."