Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به گفت و گو درباره المیزان

نویسنده:

ISC (26 صفحه - از 256 تا 281)

خلاصه ماشینی:

") اما به نظر علامه طباطبایی آنچه استاد معرفت نکته حسن تفسیر مجمع دانسته اند، دقیقا کاستی آن تفسیر شمرده است، زیرا آرایی که مفسر درتفسیر خود ذکر می کند یا باید ارزش تعبدی داشته باشد (همانند سخنان معصومین) ویا ارزش علمی، و بیش تر اقوال قدمای مفسران هر دو را فاقد است. ) وسپس چنین نقد می کنند: (این فرمایش علامه هم تمام نیست، زیرا اگر بخش مهمی از آیات قرآن، دارای مفاهیم محکم و بین باشد، بازهم کافی است که خداوند، همه انسانها را ـ بدون استثناء ـ برای تأمل درآن آیات فراخواند و از ایشان بخواهد که با تدبر در قرآن، آثار حقانیت وحی و رسالت پیامبر را دریابند و نیز اذعان کنند که نمی توانند مانند هدایت قرآنی کتابی بیاورند، وهرگز لزوم ندارد که همه آیات مربوط به معارف، روشن وآشکار باشد. ضعف دلالی اگر روایت یادشده ضعف سندی نداشت، دلالت آن برای اثبات ضعفش کافی بود، یعنی این روایت از روایاتی است که (تغنینا ردائة متنه عن البحث عن سنده)، زیرا: اولا، در روایت، چنانکه گذشت، جواب حلی از سؤال داده نشده است، زیرا آیات طلب ملک الهی که نشانه قدرت خداوند است، فقط برای خود بخل نیست؟ چرا مانند این مظهریت برای غیرمسلمان نباشد؟ ثانیا، روایت منقول ازرسول خدا(ص) درپایان حدیث، صد درصد کذب است، زیراعلاوه براین که با ادب گفتاری رسول خدا(ص) به هیچ وجه سازگار نیست، دو توجیه ذکر شده نیز هردو خلاف ظاهر هستند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.