چکیده:
در این مقاله پس از پیشنهاد تعریفی برای خرافات ، به گستردگی آن در میان کشورها و اقشار تحصیل کرده و بی سواد و نیز به برخی از نظریات درباره منشا خرافات اشاره شده است ، سپس برداشتی قرآنی درباره منشا خرافات مطرح گردیده است . آن گاه نمونه های خرافات از قبیل : طیره ، شانس ، طالع بینی مورد بررسی قرار گرفته و بر این نکته تاکید شده است که طیره ( فال بد زدن ) و نحس دانستن برخی از اشیا و اعداد یا زمان ها و تحریم برخی از طیبات الهی جز خرافات است و از نظر شرع تحریم و تقبیح شده است
خلاصه ماشینی:
"آنجا که میراث فرهنگی گذشته معقول، پذیرفتنی و خردمندانه و فطرت پسندی باشد، هیچ نکوهشی بر آن نیست: «أم کنتم شهداء إذ حضر یعقوب الموت إذ قال لبنیه ما تعبدون من بعدی قالوا نعبد إلهک و إله آبائک إبراهیم و إسماعیل و إسحاق إلها واحدا و نحن له مسلمون» بقره/133 اعتقاد توحیدی نیز می تواند از پدران موحد به فرزندان منتقل شود، با این فرق که چنین اعتقادی هم خود بر اساس خرد و فطرت استوار است و هم پدران موحد این باورها را بر اساس تعقل و فطرت پذیرفته و به فرزندان خویش آموزش داده اند؛ همان کاری که همه پیامبران انجام می دادند، یعنی پیروی از خودشان را فقط با وجود بصیرت روا می شمردند؛ زیرا ملاک درستی باورها و برنامه ها این است که بر اساس آگاهی و بصیرت باشد، و گرنه از شرک در امان نخواهد ماند: «قل هذه سبیلی أدعو إلی الله علی بصیرة أنا و من اتبعنی و سبحان الله و ما أنا من المشرکین» یوسف/108 طالع بینی بازار طالع بینی امروزه بسیار گرم است، چاپ ده ها کتاب تازه و کهن با عناوین طالع بینی چینی، هندی، ژاپنی و کتاب های فراوان تعویذ نویسی، نشان از وجود علاقه فراوان مردم دارد.
طیره در روایات در روایت معروفی از رسول اکرم(ص) طیرة نفی شده، اما فال، به معنای فال نیک زدن نهی نشده است، زیرا اسلام نمی خواهد مردم به بهانه های سست ازانجام کارها، سفرهای ضروری و مصالح و منافع خویش محروم شوند، بلکه دوست دارد آنچه که به مردم روحیه داده و آنان را به انجام تلاش و رسیدن به مصالح شان تشویق می کند مورد توجه مردم قرار گیرد، به همین سبب فال بد که مانع کار و تلاش است، ناروا، حرام و نکوهیده است، اما فال نیک، که شوق برانگیز و سبب تلاش و امیدواری است، ستایش شده است."