Skip to main content
فهرست مقالات

مطالعه سبک های یادگیری در دانش آموزان یک زبانه و دو زبانه دوره راهنمایی و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی وجنسیت

نویسنده: ؛ ؛

پاييز 1382 - شماره 5 (18 صفحه - از 11 تا 28)

کلید واژه های ماشینی : تحصیلی ،مقایسه با دانش‌آموزان ،کلامی ،یادگیری و پیشرفت تحصیلی ،سبک یادگیری کلامی ،سبک‌های یادگیری ،پیشرفت تحصیلی ،فارس ،دانش‌آموزان یک‌زبانة فارس ،سبک‌های یادگیری دانش‌آموزان دختر ،دانش‌آموز دختر و پسر ،دانش‌آموزان دختر ،سبک‌های یادگیری دانش‌آموزان دوزبانه ،دوزبانه ،سبک‌های یادگیری دانش‌آموزان ،یادگیری در دانش‌آموزان ،سبک یادگیری دیداری ،دیداری ،دختر و پسر ،یک‌زبانة فارس ،مقایسه با دانش‌آموزان دوزبانة ،مقایسه با دانش‌آموزان یک‌زبانة ،دانش‌آموزان دختر و پسر تفاوت ،سبک یادگیری شهودی ،فارس با دانش‌آموزان دوزبانة ،سبک یادگیری حسی ،شهودی دانش‌آموزان یک‌زبانة فارس ،دانش‌آموزان یک‌زبانه ،میانگین سبک یادگیری ،دانش‌آموزان دوزبانه

هدف از اجرای پژوهشی که مبنای نگارش مقالة حاضر است، مطالعه و مقایسة سبک‌های یادگیری در دانش‌آموزان دوزبانه§ (ترک‌زبان و کردزبان) و یک‌زبانه (فارس‌زبان) و بررسی احتمال وجود رابطه بین سبک‌های یادگیری با عوامل پیشرفت تحصیلی و جنسیت بود. به این منظور پرسش‌نامة سبک‌های یادگیری فلدر ـ سولومان در مورد 720 دانش‌آموز دختر و پسر پایه‌های اول، دوم, و سوم دورة راهنمایی مدارس دولتی در سال تحصیلی 81 ـ 80 , شامل 240 دانش‌آموز دختر و پسر دو‌زبانة کردزبان، 240 دانش‌آموز دختر و پسر دو‌زبانة‌ ترک‌زبان, و 240 دانش‌آموز دختر و پسر یک‌زبانة فارس‌زبان, به ترتیب, در شهرهای سنندج، تبریز, و تهران اجرا شد و نتایج حاصل با استفاده از آمارهای تحلیل واریانس چندمتغیری و روش همبستگی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. این پژوهش نشان داد که: § دانش­آموزان دوزبانه, دانش­آموزانی هستند که زبان مادری آنان فارسی نیست و زبان فارسی را در ضمن تحصیل می­آموزند. الف) بین سبک‌های یادگیری دانش‌آموزان دو‌زبانه (ترک‌زبان و کردزبان) و دانش‌آموزان یک‌زبانه (فارس‌زبان) تفاوت وجود دارد، این­گونه که دانش‌آموزان یک‌زبانه, در مقایسه با دانش‌آموزان دوزبانه, از سبک‌ یادگیری شهودی و دیداری برخوردارند؛ در حالی‌که دانش‌آموزان دو‌زبانه,‌ در مقایسه با دانش‌آموزان یک‌زبانه, سبک‌ یادگیری حسی و کلامی دارند. ب) بین سبک‌های یادگیری و پیشرفت تحصیلی رابطه معنی‌دار وجود ندارد. پ) بین سبک‌های یادگیری دانش‌آموزان دختر و پسر تفاوت وجود دارد؛ به‌گونه­ای که سبک یادگیری پسران از نوع دیداری و کلی است؛ در حالی‌ که سبک یادگیری دختران از نوع کلامی و متوالی است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.