Skip to main content
فهرست مقالات

سیاست هنری تیمور

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (18 صفحه - از 39 تا 56)

کلیدواژه ها : ماوراء النهر ،تیمور ،پیشه‌وران و هنرمندان ،مسجد جامع سمرقند ،کاخ و کوشک و باغ ،آرامگاه ،شهرسازی ،نقاشی دیواری ،سمرقند ،شهر سبز(کش)

کلید واژه های ماشینی : تیمور ،ماوراء النهر ،شرف‌الدین علی یزدی ،هنری ،سمرقند ،مسجد جامع سمرقند ،شهر ،باغ ،کش ،ابن عربشاه ،سرزمین ،سیاست هنری تیمور ،معماری ،کاخ ،امرای ماوراء النهر ،امیران ماوراء النهر سر ،سلطان ،سرزمین جغتای ،پیشه‌وران ،ویلبر ،الدین علی ،نظامی ،استاد ،شهر سمرقند ،فرهنگی ،تیمور زندگی سیاسی ،ایران ،کار ،شهر سبز ،سرزمین جغتائیان

تیمور زندگی سیاسی-نظامی خود را از ماوراء النهر،که سرزمین جغتائیان نامیده می‌شد،شروع‌ کرد.او قبایل و ایلات و امرای این منطقه را متحد و یکپارچه کرد و سپاهی منظم فراهم آورد و با اتکا به این سپاه به اردوکشی و گشودن سرزمین‌های مختلف پرداخت.الگوی او در این‌ لشکر کشی‌ها چنگیزخان بود.تیمور در این لشکر کشی‌ها همواره در پی آن بود که بر شکوه و شوکت سرزمین مادری خود،ماوراء النهر،بیفزاید و،برای این منظور،با غارت‌ها و چپاول‌ها سنجیده و دقیق،بنیهء مالی آن جا را تقویت کرد و،از طرف دیگر،با غارت نیروی انسانی‌ کار آمد و مولد شهرها و ایالات دیگر و گسیل آن‌ها به ماوراء النهر،فضای فکری،فرهنگی و هنری این منطقه را تقویت و غنی کرد.در این مقاله،طرز عمل و سیاق کار او برای رسیدن به‌ نتیجهء مطلوب و دستاوردهای هنری این طرز عمل و سیاست گذاری محل بحث و فحص قرار گرفته است.

خلاصه ماشینی:

"(شامی،ص 2-15)خود تیمور بعدها این اصل را زیر پا گذاشت و معیشت یکجا نشینی را برگزید و سمرقند را پایتخت خود قرار داد (شرف الدین علی یزدی،ج 1،ص 261)و مدت چندین دهه از زندگی خود را صرف‌ ساختن این شهر و شکوه و عظمت آن کرد و سمرقند را به صورت مادر شهری شکوهمند در آورد. (ویلبر،36-856)تیمور،در یورش پنج سالهء خود نیز،با دیگر،بهشیراز آمد و پس از سرکوبی شاه منصور مظفری‌"تمام خزاین و اموال و اقمشه و امتعه و اسب و استر شاه منصور و اتباع و اشیاع‌"او را غارت کرد(شرف الدن‌ علی یزدی،ج 1،ص 834)و تمام‌"هنروران از محترفه و پیشه‌وران ممالک فارس و عراق را خانه کوچ به سمرقند نقل نمود. " (شرف الدین علی یزدی،ج 2،ص 242)ابن عربشاه در این مورد می‌نویسد:"تیمور از ارباب فضیلت و صنعت و هر کس که در فنی از فنون پارچه بافی،جامه دوزی، درودگری،سنگ تراشی،بیطاری،پزشکی،خیمه دوزی،نقاشی،کمان سازی،بازداری و امثال آن دست داشت،گروهی گرد آورد و با سپاهیان خود به سمرشقند فرستاد. (شرف الدین علی یزدی،ج 2،ص 441)حدود دویست تن از سنگ کاران و حجاران‌ آذربایجان،فارس و هندوستان در آن به کار پرداختند و پانصد کس هم از کوه‌ها به‌ بریدن سنگ و ارسال آن به شهر دست داشتند و برای پیشبرد کارها از نود و پنج زنجیر فیل هم برای کشیدن سنگ‌های عظیم استفاده کردند و شاهزادگان و امرا هم به نظارت‌ در پیشرفت کارها پرداختند و خود تیمور هم‌"بر سر عمارت حاضر می‌شد و در اتمام‌ آن غایت اهتمام مبذول می‌داشت. "(شرف الدین علی یزدی،ج 2،ص 61)این بنای‌ تاریخ از بعضی لحاظ قابل قیاس با مسجد سمرقند است و معماران و مهندسان و پیشه وران آن در آنجا به کار گرفته شده‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.