چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر متغیرهای خودکارآمدی، ارزش تکلیف، اهداف تبحری، رویکرد- عملکرد، اجتناب- عملکرد و درگیری شناختی بر پیشرفت ریاضی به «روش تحلیل مسیر» بود. 280 نفر از دانش آموزان سال سوم رشته ریاضی شهر مهاباد در این پژوهش شرکت کردند. آنان پرسش نامه خودکارآمدی ریاضی میدلتن و میگلی (1997)، مقیاس اهداف پیشرفت میگلی و همکاران (2000)، خرده مقیاس ارزش تکلیف پینتریچ و همکاران (1991) و خرده مقیاس راهبرد یادگیری عمیق و سطحی کمبر و همکاران (2004) را تکمیل کردند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که متغیرهای برون زای خودکارآمدی و ارزش تکلیف اثر مستقیم مثبت و معناداری بر پیشرفت ریاضی دارند. اثر مستقیم خودکارآمدی بر هر یک از اهداف تبحری، رویکرد- عملکرد، اجتناب- عملکرد و درگیری شناختی عمیقا معنادار بود. ارزش تکلیف با واسطه اهداف تبحری و درگیری شناختی عمیق، اثر غیرمستقیم معناداری بر پیشرفت ریاضی دارد، ولی اثر غیرمستقیم خودکارآمدی بر پیشرفت ریاضی معنادار نبود. اهداف تبحری با واسطه درگیری شناختی عمیق و سطحی اثر غیرمستقیم مثبت و معنادار بر پیشرفت ریاضی دارد، و اهداف رویکرد- عملکرد و اجتناب- عملکرد از طریق درگیری شناختی سطحی به صورت غیرمستقیم و منفی بر پیشرفت ریاضی اثر دارند. اثر مستقیم درگیری شناختی عمیق بر پیشرفت ریاضی معنادار نبود، اما درگیری شناختی سطحی اثر مستقیم منفی و معنادار بر پیشرفت ریاضی داشت.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به نتایج متناقض پژوهشهای انجام شده در ارتباط با روابط میان اهدافپیشرفت با پیشرفت تحصیلی به نظر میرسد که اهداف پیشرفت از طریق واسطهگری برخی&%04102AONG041G% متغیرهای دیگر برپیشرفت تحصیلی تأثیر میگذارند.
از آنجا که هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای اهداف پیشرفت و درگیری شناختیدر میان متغیرهای خودکارآمدی،ارزش تکلیف و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانشآموزان بهروش تحلیل مسیر است،در جدول 2 ضرایب اثر مستقیم،غیر مستقیم،کل،واریانس تبیین شدهو سطح معناداری بین متغیرهای پژوهش آورده شده است.
P,sniS noitaleR:ksat gniledom desab-retupmoc evitaroballoc a nihtiw ecnamrofrep dna noitavitoM dna,gnissecorp evitingoc,ycaciffe-fles,noitatneiro laog tnemeveihca stneduts neewteb .
676-663,29,lanruoJ hcraeseR E} زیرنویس (1)- hcirtniP & knirbnenniL (2)- slaog tnemeveihcA (3)- eulav ycnatcepxE (4)- eiN & uaL & meiL (5)- yekA & ekuD,nosworC,relliM,eneerG (6)- sggiB (7)- snoP-eznitraM & namremmiZ (8)- toorGeD (9)- maharG & serajaP (10)- sneL & ettiweD,snomiS (11)- eniraM & taryepuD (12)- tteggeL & kcewD (13)- slaog yretsaM (14)- hcaorppa-ecnamrofreP (15)- ecnadiova-ecnamrofreP (16)- zciweikcaraH & toillE (17)- hcirtniP & uY,sretloW (18)- elbaG & toillE,hcruhC (19)- ohteL &,retraC,toillE,norraB,zciweikhcaraH (20)- rehcrA & semA (21)- zciweikcaraH & toillE (22)- yelgdiM & notelddiM (23)- rogerGcM & toillE (24)- troO & tgurV (25)- sretloW-tuoH &,hgrebslevaS,negnilooJ naV,sniS (26)- redlefneohcS,nadrU (27)- selccE & dleifgiW (28)- relznarK & serajaP (29)- tneL & nworB & notluM (30)- skciH & namrednA,yelgdiM (31)- gnuoY & namrednA (32)- rheaM & nalpaK (33)- etnailaV & rentirB (34)- etnacaL &,sotaM,sneneoS,sneL,snomiS,etsikneetsnaV (35)- namkcirB & relliM (36)- ytilatnemurtsni deviecreP (37)- relliM & tdnreB (38)- nebuarhcS & hcirtniP (39)- naG (40)- dlefnemulB & yakoP (41)- gnueL &,sggiB,rebmeK (42)- namueN & ohnituoC (43)- tneL &,nworB,notluM"