چکیده:
این پژوهش نیمرخ های انگیزشی دانش آموزان و تفاوت گروه های مختلف را از نظر توانایی های فراشناختی مورد مطالعه قرار داد. جامعه آماری پژوهش دانش آموزان شهر تبریز بودند. پرسشنامه های مقیاس انگیزش تحصیلی و ادراک دانش آموزان از شایستگی فراشناختی خود به منظور جمع آوری اطلاعات استفاده شد. نتایج پژوهش چهار گروه از دانش آموزان: (الف) دارای جهت گیری بی انگیزشی (ب) جهت گیری های بیرونی (تنظیم بیرونی، درون فکنی شده و همانندسازی شده) متوسط و جهت گیری بی انگیزشی (ج) جهت گیری انگیزشی درونی و بیرونی (تنظیم بیرونی، درون فکنی شده و همانندسازی شده) بالا (د) دارای جهت گیری انگیزش درونی بالاتر را شناسایی کرد. نتایج دیگر پژوهش نشان داد که دانش آموزان خوشه «انگیزش درونی» و همچنین دانش آموزان خوشه «انگیزش درونی و بیرونی» و گروه «بی انگیزه» از لحاظ توانایی فراشناختی با دو گروه دانش آموزان «بی انگیزه» و گروه «بی انگیزه و انگیزش بیرونی متوسط» تفاوت معنی داری دارند. نتایج این پژوهش نه تنها موجب فراهم آوردن اطلاعات در زمینه تفاوت های فردی دانش آموزان از لحاظ انگیزشی می شود بلکه به ما کمک می کند تا به رابطه بین پیامدهای آموزشی مختلف و نوع نیمرخ انگیزشی دانش آموزان پی ببریم.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به ادبیات پژوهشی مبنی براستفاده از رویکرد پژوهشی مبتنی برشخص(پینتریچ،2003)و انجام چنین پژوهشهایی در اهداف تحصیلی(براتون و اولاسون،2005)،انگیزش درونی(پینتریچ،آندرمن،کلابوکار20،1994)،علایق(نورمی و اونولا21،2005)و ارزش تکلیف(براتن واولاسون،2005)و استفاده از متغیرهای انگیزشی و متغیرهای شناختی به صورت همزمان در برخیپژوهشها(الکساندر،جتون،و کولیکویچ22،1995؛الکساندر و مورفی،1998،پینتریچ،1989،ترنر،گورین،هاسمن،مک کان،آکاکوسو،دو،سامرز،وی،یرلی،ووهل بالت23،1998)پژوهشحاضر درصدد بررسی این سئوالات بود که:آیا جهتگیریهای انگیزشی نظریه خود تعیینی دسیو ریان(2000)به نیمرخهای انگیزشی متمایز دانشآموزی منجر میشود؟همچنین آیا طبقههایمختلف شناسایی شده انگیزش یادگیری از تواناییهای فراشناختی متفاوتی بهره میگیرند؟ روشجامعۀ نمونه و روش نمونهگیری جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه اول دبیرستان در مدارس ناحیه4 تبریز،در سال تحصیلی 88-1387،بود.
gninrael detaluger E} زیرنویس (1)- noitanimreted-fles (2)- noitaluger cisnirtxe (3)- noitaluger detcejortni (4)- noitaluger deifitnedi (5)- noitavitom cisnirtni (6)- noitavitoma (7)- dna,esoraL,dnarellaV,yauG,elletaR lac'esneS (8)- nayR & iceD (9)- yauG & reitroF,dnarellaV (10)- streboR (11)- llocsirD (12)- hcirtniP (13)- ragneyI & suproC,reppeL (14)- & nevarlaW-neskiR,snekeemS lekaB (15)- knirbnenniL (16)- yhpruM & rednaxelA (17)- nessualO & netarB (18)- sivaD & relliM,norraB,rotsaP (19)- ,yrreP,yksinputS,senyaH,sleinaD nurkeP &,llaweN (20)- racubolK & namrednA,hcirtniP (21)- alonuA & imruN (22)- hciwokiluK &,notteJ,rednaxelA (23)- ,nnaCcM,namsuH,niroG,renuT ,ylreY,yaW,sremmuS,OD,osocahcA ttalblhoW & (24)- elacS noitavitoM cimedacA ehT (25)- reitelleP &,er'eirB,sialB,dnarellaV (26)- fo noitpecrep-fleSs'tnedutS seicnetepmoC evitingocateM (27)- gnueK-nuS dnanaF iaT-ieM,akoM gnaP (28)- toorgeD &,hcirtniP (29)- yrotnevnI noitingocateM etatS ehT (IMS) (30)- idebA & lieN'O (31)- knilS (32)- knilK (33)- egakil egareva (34)- diortneC (35)- draW (36)- tloH &,eceeM (37)- ,nnaCcM,namsuH,niroG,renruT osocahcA (38)- knuhcS &,hcirtniP (39)- namremmiZ &,knuhcS (40)- elbaG &,rogerGcM,toillE (41)- sretloW (42)- gnuoY (43)- uonnaoiapaP dna,uoissodoehT (44)- semA (45)- (APL)sisylana eliforp tnetal &%04113AONG041G%"