چکیده:
از ضرورت های عصر اطلاعات، که قرن بیست و یکم را نیز شامل می شود، نیاز به آموزش و پرورش بویژه سواد رسانه ای است. با توجه به اهمیت این موضوع، در مقاله حاضر پژوهش و بررسی آموزش سواد رسانه ای در دو کشور کانادا و ژاپن را، که از پیشگامان این حوزه در دنیا محسوب می گردند، انتخاب کرده و با روش اسنادی و توصیفی به بررسی آن پرداخته ایم. با توجه به مطالعات انجام شده، آموزش سواد رسانه ای در کانادا بر مبنای استانداردهایی یکسان، معین و یکپارچه انجام نمی شود بلکه متناسب با مقتضیات زمانی و مکانی هر ایالت و همچنین شرایط خاص دانش آموزان این آموزش صورت می گیرد. اما در کشور ژاپن آموزش سواد رسانه ای اولین بار از سوی وزارت پست و مخابرات این کشور مطرح شده و همین وزارت متولی این آموزش است؛ و به همین دلیل ژاپنی ها بیش از آن که بر سواد رسانه ای تاکید داشته باشند بر سواد اطلاعاتی تاکید دارند. بر همین مبنا در ژاپن، سواد اطلاعاتی -به عنوان یک واحد درسی اختیاری در مدارس سراسر این کشور- با رویکرد آموزش مهارت استفاده از کامپیوتر و استفاده موثر از اطلاعات تدریس می شود. ثمره این آموزش در دو کشور کانادا و ژاپن منجر به این شده که دانش آموزان این دو کشور، نسبت به دیگر کشورها، تسلط و درک بیشتری نسبت به خروجی رسانه ها پیدا کرده اند. آنها به خوبی می دانند از رسانه ها چه می خواهند و لذا به طور فعالانه به تحلیل و ارزیابی نقادانه محتوای رسانه ای می پردازند تا معنای پیام هایی را که با آنها مواجه می شوند درک نمایند.
خلاصه ماشینی:
"اگر در درک آداب بصری و روایی مشکل داشته باشیم،نمیتوانیم از برنامه های تلویزیونیا فیلم چیز زیادی درک کنیم،و اگر نتوانیم از کامپیوتر استفاده کنیم،از آنچه به مرور زمان در اینمهمترین رسانه[اینترنت]رخ میداهد،بیخبر خواهیم ماند(پاتر،1998،به نقل از کاووسی،1385) در واقع،سواد رسانهای چیزی فراتر و عمومیتر از هریک از این تواناییهای ویژه است وآن را چنین تعریف میکنیم:سواد رسانهای مجموعهای از چشماندازهاست(جنبههای فکری)که ما به طور فعالانه،برای قرار گرفتن در معرض رسانه،از آنها بهرهبرداری میکنیم تا معنایپیامهایی را که با آنها مواجه میشویم،تفسیر کنیم.
ویدئو:راهنمای مشاهده و تولید فیلم ویدئویی،نویسندگان:ریک هان و لیزفین دورههای آموزشی مدارس در زمینۀ سواد رسانهای در کانادا از سال 1987،انجمن سواد رسانهای19کانادا به همراه دانشکده آموزش دانشگاه تورنتو،سهدورۀ تابستانی زیر را برای دبیران رسانه برگزار کرد،البته افزایش شدید هزینۀ این دورهها بهمتوقف شدن آنها منجر گردید.
2. گنجاندن سواد رسانهای در داخل برنامه درسی در آموزش مدرسهای در ژاپن از دیدگاه توسعه و تحول توانایی مدیریت اطلاعات،توسعۀتوانایی خواندن و درک انتقادی اطلاعات،به منظور به کارگیری رسانه و برقراری ارتباط با آن وافزایش خلاقیت فرد،برنامههایی طراحی شده است.
3. ایجاد رویکرد عملی در حال حاضر،در ژاپن،تلاشهای جدی برای پیادهسازی و اجرای برنامهها،براساس مدلهایواقعی و الگوبرداری از کشورهای غربی،در مرحله آزمون و خطا قرار دارد،در نتیجه تبادل اطلاعات&%04127AONG041G% و ایجاد یک رویکرد عملی و ساختن فیلمهای ویدیویی و دیگر ابزارهای آموزشی در وضعیتکنونی آموزش سواد رسانهای در ژاپن ضروری است.
ytisrevinU oieK noitamrofnI latnemnorivnE fo tnemtrapeD dna semoctuO:mulucirruC eht gniycaretiL aideM rof esaC a gnikaM.
429 elcitra/moor-gni ,loohcS ni noitacudE dna ycaretiL aideM gnippaM tropeR hcraeseR."