چکیده:
خودکارآمدی از مفاهیم مهم در حوزه ی مدیریت و سازمان محسوب میشود. هدف اصلی این مقاله بررسی و شناسایی عوامل تاثیرگذار، مولفهها و نتایج و پیامدهای خودکارآمدی از طریق بررسی انواع خودکارآمدی، نقش عوامل میانجی و پیامدهای این متغیر است ــ که گاهی میتواند به مثابه متغیر مستقل و گاهی وابسته و میانجی عمل کند. تحقیق حاضر را به شیوه ی مطالعه ی کتابخانهای و با بهرهگیری از مبانی نظری و تجربی خودکارآمدی انجام داده ایم. در این تحقیق، ضمن شناسایی جایگاه و اهمیت خودکارآمدی در سازمانها، نقش آن در عملکرد کارکنان، و به تبع آن سازمان، را بررسی کرده ایم. برای تحقق این هدف، علاوه بر تعریف و شناسایی انواع خودکارآمدی (مدیریتی، فردی، حافظه، ادراک شده، هویت- فرصت، پایدار، شغلی و جمعی)، منابع اصلی خودکارآمدی را، که عبارتاز دستاورد های عملکردی، تجربه جانشینی، ترغیب کلامی و حالتهای کاراندام شناسانه است، بررسی کرده ایم.پیکره ی اصلی این نوشتار به بررسی مولفههای نه گانه ی خودکارآمدی پرداخته است؛ در این مقاله،ضمن شناسایی پیشایندها و پیامدهای خودکارآمدیاز طریق مطالعه ی تحقیقاتی که دانشمندان این حوزه ی مطالعاتی داشته اند، الگوی مفهومی جدیدی شامل عوامل پیشایند، مولفه ها و پیامدهای خودکارآمدی شناسایی و استخراج شده است.
Self efficacy is a significant concept in management and organization fields. The main purpose of this article is to study and recognize the influencing factors، constituents، results and self efficacy repercussions through study of different self efficacies، the role of intermediate factors and the repercussions of this change that sometime can be as independent variable and sometime as dependent and intermediate variable. The present research is a library research and it is carried out through self efficacy experimental and theoretical bases. In this research in addition to recognition of the place and the significance of self efficacy in organization، its role in employees and organization performance reviewed. This goal achieved by defining and recognizing different self efficacies (managerial، individual، memory، perceived، identity- opportunity، viable، professional and collective).The main sources of self efficacy reviewed which include performance achievements، vicarious experience، verbal persuasion and organological conditions. The main body of this writing deals with nine types of self efficacy. In this article in addition to recognition of forthcomings and repercussions of self efficacythrough the researches of experts of the field، new conceptual model such as forthcomings، constituents and repercussions of self efficacyrecognized and extracted.
خلاصه ماشینی:
"د-خودکارآمدی جسمانی:به معنای ادراک فرد از توانایی جسمی،اطمینان در انجام فعالیتها و مهارتهای فیزیکی و همچنین اطمینان از تأثیرگذاری مئیت جسمانی بر افراد دیگر است (Richardson,1999) ویژگیهای کلیدی خودکارآمدی افراد باورهای خودکارآمدی خود را از طریق تغییر چهار منبع اطلاعاتی شکل میدهند: (1)دستاوردهای عملکردی،(2)تجربهی جانشینی1 ،(3)متقاعدسازی کلامی2 و(4)برانگیختگی هیجانی-فیزیولوژیکی3 .
به همین ترتیب،منابع اطلاعاتی خودکارآمدی باورهای شایستگی را مستقیما تحت تأثیر قرار نمیدهند،بلکه افراد نتایج رویدادها را تفسیر میکنند و این تفسیرها اطلاعاتی را که مبنای قضاوت است فراهم میکند (Hoy & Miskel,2005) در ادبیات کلی مدیریت و سازمان،اطلاعات تجربی از خودکارآمدی نتایج همسانی را ایجاد کرده است.
پژوهش فوق با هدف آگاهی از میزان توانمندی کارکنان یا باورها و احساسات درونی افراد از شغل و سازمان و عوامل افزایشدهنده یا تضعیفکنندهی این باورها و احساسات صورت گرفته است که نتایج آن میتواند گاهی برای رضایت شغلی، تعهد و دلبستگی افراد و افزایش و بهبود علمکرد فردی و سازمانی مفید باشد (عبد اللهی،1384).
شکل شمارهی 6-الگوی عبد اللهی در شکل شمارهی(6)،سه منبع از منابع خودکارآمدی بیان شده است که چگونه به توانمندسازی روانشناختی و احساسات کارکنان به منظور توانمند شدن آنها در سازمان تأکید دارد؛حاصل به دست آمدن پیامدهای مطلوب خودکارآمدی،در صورت داشتن شرایط سازمانی و راهبردهای مدیریتی،به افزایش و بهبود عملکرد فردی و سازمانی کارکنان آنها میانجامد.
در محیط سازمان و برای نیروی انسانی میتوان پیامدهای ذکر شده را از مهمترین نتایج به دست آمده دانست؛بهطور مثال،افزایش توانمندی کارکنان از راههای دیگری هم ممکن است حاصل آید که در این پژوهش از نتایج احساس خودکارآمدی هم به دست میآید."