Skip to main content
فهرست مقالات

ویژگی ها و راهبردهای نگارش داستان کوتاه

نویسنده: ؛

تابستان 1383 - شماره 17 (16 صفحه - از 29 تا 44)

کلید واژه های ماشینی : داستان کوتاه ،راهبردهای نگارش داستان کوتاه ،نگارش داستان کوتاه ،نگارش داستان ،اوج روایی ،گی‌دو موپاسان ،موپاسان ،ادبی ،اوج روایی داستان ،آغاز داستان ،جملات آغازین ،شخصیت داستان ،ساختار داستان کوتاه ،عنوان داستان ،گی‌دو ،شخصیت اصلی ،آغازین ،ساختار داستان ،انواع ادبی ،روایی داستان ،پایان داستان ،متن اصلی ،آغازین داستان ،تنهء داستان ،اصلی داستان ،سایر انواع ادبی ،پایان مطالعه ،آغاز می‌شود ،اصلی ،قرار می‌دهد

داستان کوتاه که نوع اروپایی آن ریشه در قرن های گذشته دارد و به دکامرون بوکاچیو می رسد به شکل امروزی خود از قرن نوزده، با صنعتی شدن اروپا و کم شدن فرصت مطالعه در جامعه کتابخوان حضور پیدا کرد. شاید نگارش داستان کوتاه، از نگاه نویسنده ای مبتدی و نوپا و خوانندگان معمولی، کاری نه چندان پر زحمت به نظر برسد و چنین انگاشته شود که می توان با قرار دادن یک یا چند شخصیت، در بطن کنشی یگانه، داستان کوتاه نوشت؛ اما در عمل، نگارش این نوع ادبی – همچون سایر انواع ادبی – گذشته از استعداد، قریحه، ذوق، انگیزه، آگاهی و دانش، هنر و دیگر ویژگی های نویسندگی، نیاز به راهبردهایی دارد که معمولا پس از مطالعه تعداد قابل توجهی از داستان های کوتاه و تجزیه و تحلیل آنها و استخراج عناصری که ساختار داستان کوتاه را تشکیل می دهند، به دست می آید. در این مقاله، با استفاده از نظریه های صاحبنظران در زمینه نگارش داستان کوتاه، ویژگی های کلی آن برشمرده و راهبردهایی ارائه می گردد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.