چکیده:
هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر فرصتهای رشد بر رابطهی بین ساختار سرمایه، سود تقسیمی و ساختار مالکیت با ارزش شرکت، در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دورهی زمانی 1387 - 1383 است. قبل از تجزیه و تحلیل دادهها آزمونهای پایایی متغیرها، آزمون چاو و هاسمن به منظور تعیین مدل مناسب برای برآورد پارامترها و تاثیر متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته استفاده شد. سپس، از طریق دادههای ترکیبی و مدل اثرات ثابت فرضیههای تحقیق مورد آزمون قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان میدهد بین ساختار سرمایه (اهرم) و سود تقسیمی با ارزش شرکت رابطهی معنیداری وجود دارد و در حالت وجود فرصتهای رشد، این رابطهی منفی و معنیدار است اما، بدون فرصتهای رشد، رابطه مثبت و معنیدار خواهد بود. همچنین، نتایج نشان داد که رابطهی غیرخطی و معنیداری بین ساختار مالکیت و ارزش شرکت وجود داشته و فرصتهای رشد تاثیر معنیداری بر این رابطه دارد.
خلاصه ماشینی:
"این عامل، به ویژه در ایران بسیار مهم است، زیرا میتواند باعث افزایش تضاد منافع بین سهامداران عمده (کنترل کنندۀ شرکت) و سهامداران اقلیت در واحد اقتصادی شود که این تضاد منافع، یکی از تاثیرگذارترین عوامل در تعیین -Modigliani and Miller -Lopez and Vecente -Torre et al -Rodrigues سیاست تقسیم سود و و تنظیم اهرم مالی است.
جایش کومار 5 (2004) در بررسی تاثیر ساختار مالکیت بر ارزش شرکتها در -Lang and Litzenberger -DeAngelo et al -Gursoy and Aydogan - Cuervo -Jayesh Kumar کشور هند به این نتیجه رسید که مدیران بیشترین تاثیر را بر عملکرد شرکت داشته، سهامداران خارجی و شرکتهای هلدینگ به طور معناداری بر ارزش شرکت تاثیرگذار نیستند [17].
افزون بر این، نتایج تخمین در شرکتهای بدون فرصتهای رشد، نشان میدهد ضریب اهرم مالی 25/0 و مقدار p-value، 003/0 است که بیانگر وجود رابطه مثبت و معنادار بین ساختار سرمایه و ارزش شرکت، در حالت عدم فرصتهای رشد است.
نتیجهگیری در این تحقیق تاثیر وجود و عدم فرصتهای رشد بر تاثیر ثانویه اهرم، سیاست تقسیم سود و تمرکز مالکیت بر ارزش شرکت، از طریق تجزیه و تحلیل دادههای مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و با استفاده از روش دادههای ترکیبی بررسی شد.
همچنین، نتایج آزمون فرضیه دوم تحقیق بیانگر وجود رابطه معنیدار بین سیاست تقسیم سود و ارزش شرکت است، اما در شرکتهای دارای فرصتهای رشد، این رابطه منفی و معنیدار و در شرکتهای بدون فرصتهای رشد رابطه مثبت و معنیدار است."