چکیده:
مقالهی حاضر از پژوهشی تحت عنوان«طراحی ساختار مطلوب نظارت در نظام اداری جمهوری اسلامی ایران»استخراج گردیده است.تحقیق مذکور به راهنمایی جناب آقای دکتر سید مهدی الوانی انجام پذیرفته است.در این تحقیق علاوه بر جستوجوی ویژگیهای مطلوب ساختار کلان نظارت در میان سازمانهای نظارتی داخل کشور،ساختار کلان نظارت در چند کشور خارجی نیز مورد بررسی قرار گرفته است. نوشتار حاضر از بخش مطالعات تطبیقی تحقیق موردنظر استخراج و در قالب ویژگیهای موردمطالعه ارائه میگردد. ضمن طرح یافتههای حاصل از مطالعهی تطبیقی،الگوی پیشنهادی محقق که با هدف بهینهسازی ساختار موجود نظارت در نظام اداری جمهوری اسلامی ایران طراحی شده است،به صورت مدل مفهومی در انتهای مقاله ارائه میشود.
خلاصه ماشینی:
"سیستم کنترل و نظارت هراندازه از اقتدار و توان بیشتری برخوردار باشد نظام اداری و دستگاه اجرایی کشور برای نیل به اهداف تضمین بیشتری خواهند داشت.
ویژگیهای موردنظر را در ساختار کلان نظارتی کشورهای زیر جستوجو نموده است.
ساختار نظارتی کشور ژاپن به دلیل برخورداری از نظارت همگانی به شکل منحصر به
فعالیت سازمانهای اداری قوهی مجریه همانگونه که در قانون اساسی این کشور
در این کشور یک هیأت بازرسی مستقل از قوای سهگانه وجود دارد که اعضای این
قضایی را نیز دارد و در سطح قوهی مجریه،یک سازمان بازرسی اداری را زیر نظر دارد.
در این کشور دو نوع بازرسی و نظارت عمده وجود دارد که تقریبا از یکدیگر
این دفتر زیر نظر سازمان مدیریت اداری است.
واحدهای نظارتی در ساختار کلان نظارت این کشور در سطح قوای سهگانه
یک از قوای سهگانه تعدادی کمیته و کمیسیون نظارتی زیر نظر دارند که امور کنترل و
وزارت بازرسی چین تحت نظر شورای دولتی این کشور
وزیر بازرسی این کشور عضو شورای دولتی است که به وسیلهی نخست وزیر پیشنهاد
سازمان بازرسی کل کشور که زیر نظر قوهی قضاییه فعالیت میکند صلاحیت رسیدگی
که باتوجه به متغیرهای هشتگانه در بررسی ساختار کلان نظارتی کشورهای مورد مطالعه به
مطالعات میدانی انجام شده برای شناخت ساختار کلان نظارت در نظام اداری جمهوری
در مدل ارایه شده،ارتباط چندجانبه ساختار کلان نظارت ترسیم شده است.
قوای سهگانه و ساختار کلان نظارت نیز بهطور مشخص تبیین شده است.
نظارت در جمهوری اسلامی ایران،شورای عالی نظارتی است که زیر نظر مقام معظم رهبری و"