چکیده:
فرایند خواندن مشتمل بر بازشناسی دیداری واژه، شناسایی و استخراج معنا در سطح عبارت یا جمله و انسجام بین گزاره های متن است، لذا مشکلات خوانندگان غیرماهر در سه سطح درک واژه، تحلیل نحوی جملات متن، و ایجاد انسجام میان گزاره های متن طبقه بندی می شود. درک نحوی یکی از عوامل مهم در شناسایی معنا در سطح جمله است. تحقیقات نشان می دهد که خوانندگان غیرماهر، توانایی تشخیص ساختارهای نحوی متن را ندارند و به جای پردازش متن به صورت واحدهای معنادار بیشتر تمایل به خواندن واژه به واژه دارند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه درک نحوی جملات در زبان فارسی با درک متن است، ضمن اینکه به نقش حافظه فعال در این رابطه پرداخته شد. 157 دانش آموز پایه چهارم دبستان با روش نمونه گیری چندمرحله ای از مدارس دخترانه و پسرانه سه منطقه در تهران انتخاب شدند. به منظور سنجش درک متن از آزمون های پرلز، برای سنجش حافظه فعال از آزمون شاخص پردازش اطلاعات (IPI) و برای سنجش درک نحوی از آزمون محقق ساخته استفاده شد. یافته های پژوهش حاضر نشان داد درک نحوی به طرز معناداری درک متن را پیش بینی می کند.
خلاصه ماشینی:
"&%04508AONG045G% چنانکه ملاحظه میگردد عملکرد دانشآموزان ایرانی در آزمون پرلز بسیار ضعیف است و لازم است مورد توجه قرار گیرد.
نتیجۀ این آزمون نشان داد که عملکرد خوانندگان ماهر و غیرماهر در بهخاطر آوردن واژه نیز باهم متفاوت است؛لذا میتوان گفت علت مشکل خوانندگان غیرماهر در ایجاد انسجام میان گزارههای متن و استنتاج این است که آنها نمیتوانند اطلاعات کافی را در حافظۀ فعال خود نگه دارند.
بهعبارت دیگر دلیل اینکه افراد دارای حافظۀ بهتر از توانایی بالایی در درک متن برخوردارند این است که میتوانند اطلاعات شناختی ورودی به حافظه را مدیریت و کنترل کنند و در حین خواندن از پردازش موضوعات غیرضروری و کماهمیت اجتناب ورزند و در عوض ظرفیتهای&%04510AONG045G% شناختی خود را معطوف به تمرکز بر متن و تشخیص ظرافتها و جزئیات مهم کنند تا درک درستتری داشته باشند(بویی، a 1986، b 1986؛بنتین و همکاران،1990؛اسکاربورو،1991؛ منیوک و همکاران،1991).
اما تلاش اندکی در آموزش سطح دانش نحوی مشاهده میگردد؛این در حالی است که اطلاعات نحوی در تشکیل روابط معنایی میان موضوعها و محمولها و استخراج اطلاعات گزارهای بسیار مؤثر است و این اطلاعات به پردازش مؤثر گزارهها در حافظۀ فعال کمک میکنند لذا پیشنهاد میشود توجه برنامهریزان و مؤلفان کتب درسی به آموزش دانش نحوی معطوف گردد تا مسیر درک متن برای دانشآموزان هموار گردد.
slliks tnenopmoc dna ,ytiliba labrev ,yromem gnikrow yb noitciderp tnerrucnoC :ytiliba noisneherpmoc gnidaer s'nerdlihC .
yticapac yromem dna ,egdelwonk yralubacov ,noisneherpmoc gnidaer fo ecneulfni eht ,txetnoc morf gninaem drow fo ecnerefni eht ni secnereffid laudividnI ."