چکیده:
پیامهای بازرگانی از جمله بخشهای مهم در رسانه ها - دیداری، شنیداری و مکتوب است که کارکردهای چندگانه ای را ایفا می کند؛ این پیامها از یک سو به معرفی محصولات و کالاهای مورد نیاز پرداخته و از سوی دیگر جنبه گسترش مصرف و مصرف گرایی را با خود به همراه دارد. تصویر و بازنمایی صورت گرفته در پیامهای بازرگانی از جمله موضوعات مورد توجه در مطالعات رسانه ای است و نحوه انعکاس طبقات اجتماعی و سبک زندگی در پیامهای بازرگانی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوا صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق، پیامهای بازرگانی پخش شده قبل و میان پربیننده ترین برنامه ها و سریالهای تلویزیونی در شش ماه اول 1384، و نمونه گیری انجام شده احتمالی از نوع طبقه بندی با حجم نمونه 110 پیام بوده است.
خلاصه ماشینی:
"پیامهای بازرگانی چه نوع الگو و سبک زندگی را تبلیغ میکنند؟ متغیر:سبک زندگی و طبقۀ اقتصادی-اجتماعی ابعاد متغیر طبقۀ بالا طبقۀ متوسط طبقۀ پائین مؤلفهها وسایل درون منزل نمای بیرونی منزل وضعیت خیابان نوع ورزش نقشهای منزلتی یافتههای تحقیق موضوع آگهی در این تحقیق 110 پیام بازرگانی مورد بررسی قرار گرفته است که 14/5 درصد پیامهای بازرگانی(شانزده مورد پیام)مربوط به لوام خانگی،19/1 درصد(بیست و یک مورد)مربوط به کالای بهداشتی،9/1 درصد(ده مورد)مربوط به کالای فرهنگی و آموزشی،12/7 درصد(چهارده مورد)مربوطبه خدمات بانکی و بیمهای،7/2 درصد(هشت مورد)مربوط به تبلیغ خودرو،10 درصد(یازدهمورد)مربوط به لوازم الکترونیک و سایر آگهیها و 27/3 درصد(سی مورد)مربوط به تبلیغ موادغذایی بوده است.
توزیع نماها و پیامهای بازرگانی برحسب وضعیت وسایل داخل منزل (به تصویر صفحه مراجعه شود) همچنین 16/6 درصد(شش مورد)کابینت غیر FDM ،5/6 درصد(دو مورد)یخچالغیرسایدبایساید،22/2 درصد(هشت مورد)مبلهای راحتی،2/8 درصد(یک مورد)قاب عکس،8/3درصد(سه مورد)پردۀ روتختی ساده،8/3 درصد(سه مورد)لوستر ساده وجود دارد،در مجموع 33/3درصد(دوازده مورد)از وسایل به نمایش درآمده وسایل مربوط به طبقۀ بالای جامعه است،63/9 درصد(بیست و سه مورد)متعلق به طبقۀ متوسط بوده و 2/8 درصد(یک مورد)از کالاهای داخل منزل نیزمتعلق به طبقۀ پایین بوده است.
وضعیت نمای بیرون منزل توزیع نماها و پیامهای بازرگانی برحسب وضعیت نمای بیرون منزل (به تصویر صفحه مراجعه شود) در بین نماهای بیرون منزل نمایش داده شده در پیامهای بازرگانی،طبقۀ بالا:40 درصد(چهار مورد)&%00624EFAG006G% حیاط دارای استخر؛طبقۀ متوسط:30 درصد(سه مورد)حیاط دارای حوض کوچک و نمای آجر سهسانتی؛و طبقۀ پایین:30 درصد(سه مورد)نمای آجر و حیات قدیمی کوچک بوده است.
توزیع نماها و پیامهای بازرگانی براساس چگونگی نمایش طبقات اجتماعی (به تصویر صفحه مراجعه شود) علاوهبراین در آگهیها 66/6 درصد(شش مورد)از ورزشها و کالاهای ورزشی که نشان داده شدهمربوط به طبقۀ بالا و 33/3 درصد(سه مورد)مربوط به طبقۀ متوسط بوده است."