چکیده:
در دنیای امروز، بخشی از فرآیندهای تجاری شرکت ها از طریق نظام های اطلاعاتی انجام می گیرد، اما نقش و تاثیر این نظام ها در فرآیند برنامه ریزی راهبردی، تدوین و اجرای آن از وضوح کافی برخوردار نیست. در مدل مفهومی این پژوهش، زمان، محتوا و شکل اطلاعات به عنوان ابعاد خروجی نظام های اطلاعات بازاریابی و هدف گذاری، تحلیل وضعیت، تدوین استراتژی ها و تخصیص منابع به عنوان عناصر و شاخص های اندازه گیری کارآمدی فرآیند برنامه ریزی راهبردی درنظر گرفته می شوند. در این تحقیق با استفاده از پرسشنامه، نظرات مدیران یا کارشناسان خبره در حوزه سیاست گذاری (بازاریابی) و یا فناوری اطلاعات بانک های کشور، به عنوان مطالعه موردی، گردآوری و تحلیل می شوند. نتایج تحلیل روندگرای خطی حاکی از آن است که محتوای خروجی نظام های اطلاعات بازاریابی، تاثیر زیادی بر کارآمدی فرآیند برنامه ریزی راهبردی بازاریابی دارد.
خلاصه ماشینی:
"چشمانداز مدیریت بازرگانیشماره 8-زمستان 1390صص 91-79 ارزیابی اثربخشی نظامهای اطلاعات بازاریابی با رویکردراهبردی امیر رضا ممدوحی{o*o}،حبیب الله طاهرپور کلانتری{o**o}،محمد صادق سبحانی{o***o} چکیده {IBدر دنیای امروز،بخشی از فرآیندهای تجاری شرکتها از طریق نظامهای اطلاعاتی انجام میگیرد،اما نقش و تأثیر این نظامها در فرآیند برنامهریزی راهبردی،تدوین و اجرای آن از وضوح کافی برخوردارنیست.
در مدل مفهومی این پژوهش،زمان،محتوا و شکل اطلاعات به عنوان ابعاد خروجی نظامهایاطلاعات بازاریابی و هدفگذاری،تحلیل وضعیت،تدوین استراتژیها و تخصیص منابع به عنوان عناصر وشاخصهای اندازهگیری کارآمدی فرآیند برنامهریزی راهبردی درنظر گرفته میشوند.
روششناسی تحقیق مدل مفهومی مورداستفاده در این پژوهش،اثربخشی نظامهای اطلاعات بازاریابی را از سهبعد زمان،محتوا و شکل خروجی و فرآیند برنامهریزی راهبردی بازاریابی را با استفاده از عناصرچهارگانه مطابق شکل 2 مورد آنالیز کمی قرار میدهد.
با توجه به جدول(5)مشاهدهمیشود که: (به تصویر صفحه مراجعه شود)-متغیر محتوای اطلاعات بیشترین تأثیر را بر کلیه عناصر فرآیند برنامهریزی راهبردی دارد،بهگونهای که این متغیر در تمام روابط دارای بزرگترین ضریب و کوچکترین مقدار جملهثابت است.
-کمترین میزان اثربخشی خروجی سیستمهای اطلاعات بازاریابی بر کلیه عناصر کارآمدیفرآیند برنامهریزی راهبردی(به غیر از یک مورد)مربوط به شکل اطلاعات است بهگونهایکه ضریب تعیین مدل کمترین مقدار را داراست و کوچکترین ضریب و بزرگترین جمله ثابتمربوط به این متغیر است.
5. نتیجهگیری و پیشنهادها نتایج این تحقیق نشان میدهد که محتوای خروجی سیستم اطلاعات بازاریابی،نقش مهمیدر کارآمدی عناصر فرآیند برنامهریزی راهبردی بازاریابی دارد.
نتایج این تحقیق همچنین نشان میدهد که در برنامهریزی راهبردی،کارآمدی تحلیل وضعیت وتخصیص منابع وابسته به اثربخشی سیستم اطلاعات بازاریابی است،درحالیکه هدفگذاری و تدوین استراتژی خیر."