چکیده:
شرکت های بیمه باید عملکرد موفقیت آمیزی در انجام اهداف خود داشته باشند. آگاهی از اینکه عملکرد سازمان تا چه حد در جهت رسیدن به این اهداف بوده و موقعیت سازمان در محیط پیچیده و پویای امروزی کجاست ، برای مدیران و سازمان ها اهمیت فراوانی دارد. دراین راستا، داشتن الگویی جهت ارزیابی عملکرد سازمان ضروری است . مقاله حاضر با استفاده از تلفیق تصمیم گیری چند معیاره فازی و کارت امتیازی متوازن ، روشی برای ارزیابی عملکرد شعب یکی از شرکت های بیمه در ایران ارائه می دهد. در ابتدا با نظر متخصصان و همچنین مطالعه پیشینه تحقیق ، به جمع آوری شاخص های مرتبط با ارزیابی عملکرد شرکت های بیمه ای پرداخته شد و سپس با نظر خبرگان صنعت بیمه ، ٢٣ شاخص کلیدی برای شعب بیمه درنظرگرفته شد. به علاوه ، اوزان نسبی شاخص ها و معیارها با استفاده از نظر خبرگان و از طریق تحلیل سلسله مراتبی فازی محاسبه گردید. سپس با استفاده از تکنیک VIKOR به رتبه بندی شعب موردکاوی شده پرداخته شد. با تحلیل نتایج به دست آمده ، نقاط ضعف و قوت هر شعبه شناسایی شد. نتایج نشان داد که منظر مالی از نظر مشتری، مهم ترین معیار در بالندگی شعب است و شاخص صدور حق بیمه ، نقشی اساسی در رشد شعب بیمه دارد. در انتها، متدلوژی ارائه شده ، با روش های متداول مشابه مقایسه شده و کاربرد آن به شرکت های بیمه توصیه شده است .
خلاصه ماشینی:
مقاله حاضر با استفاده از تلفیق تصمیم گیری چند معیاره فازی و کارت امتیازی متوازن ، روشی برای ارزیابی عملکرد شعب یکی از شرکت های بیمه در ایران ارائه می دهد.
در گذشته باتوجه به شرایط فعالیت شرکت های دولتی و عدم حضور بخش خصوصی در این صنعت ، از رقابت در کیفیت ارائه خدمات خبری نبوده و در مطالعاتی که تاکنون در زمینه ارزیابی عملکرد بیمه ها با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده ها١ انجام شده است ، جنبه های نامحسوس عملکرد مانند کیفیت خدمات درنظرگرفته نشده است (١٩٩٧ ,Norton, Contrada and Lofrumento).
باتوجه به اهمیت موضوع ارزیابی عملکرد بیمه ها، استفاده از روشی به منظور تعیین تمامی معیارها و عوامل کلیدی، ضروری به نظرمی رسد که بدین منظور از مدل کارت ارزیابی متوازن ٢ استفاده می شود (عرب مازار، حسینی و شفیعی، ١٣٨٨).
مراحل تحقیق تعریف مسئله ادبیات موضوع استخراج معیارهای مالی و غیرمالی ممکن در صنعت بیمه با محوریت کارت امتیازی متوازن (BSC) از طریق مصاحبه با متخصصین و همچنین بررسی دقیق ادبیات موضوع / / / / / شاخص ها معیارهای موفقیت اهداف استراتژیک استراتژی چشم انداز احصای شاخص های کارا با توجه به نظر خبرگان و با استفاده از روش طوفان مغزی فاز اول : احصای معیارهای دارایی های توزیع پرسش نامه میان متخصصین و تعیین اولویت و وزن هریک از معیارها مشهود و نامشهود براساس و زیرمعیارها با تکنیک FAHP BSC و اولویت بندی آنها جمع آوری داده های کمی موجود مربوط به شاخص ها رتبه بندی شعب بیمه با استفاده از تکنیک VIKOR فاز دوم : بررسی و تبیین نقاط ضعف و قوت شرکت مربوطه و همچنین شعب ارزیابی عملکرد و تعیین موردکاوی شده نقاط ضعف و قوت نتیجه گیری و ارائه جدول ٢.