خلاصة:
ﻓﻘﻪ ﺷﻴﻌﻪ ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻣﻴﺮاث ﻣﺎﻧﺪﮔﺎر ﻓﻘﻬﺎی ﭘﻴﺸﻴﻦ، ﺑﺮ ﺑﺴﺘﺮ ﻣﺒﺎﻧﻲ و اﺻﻮﻟﻲ، ﺗﺪوﻳﻦ ﺷﺪه ﻛﻪﻫﻤﻮاره ﭘﺎﺳﺨﮕﻮی ﻧﻴﺎزﻫﺎی ﺟﻮاﻣﻊ ﺑﻮده اﺳﺖ و ﮔﺮﭼﻪ ﻓﻘﻴﻬـﺎن در ﺑﺴـﻴﺎری از ادوار ﺑـﻪ ﺟﻬـﺖرﻋﺎﻳﺖ ﺿﺮورﺗﻬﺎی زﻣﺎﻧﻪ، ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﻳﻲ ﺑﻪ اﻣﻮر دﻳﻨﻲ و ﻣﺆﻣﻨﺎﻧﻪ ﺷﺮﻳﻌﺘﻤﺪاران را ﻣﻮرد ﻋﻨﺎﻳﺖ ﻗﺮاردادهاﻧﺪ، ﻟﻜﻦ اﻳﻦ ﺑﻪﻣﻌﻨﺎی اﺧﺘﺼﺎص ﻓﻘﻪ ﺑﻪ اﻣﻮر ﻓﺮدی ﻣﻜﻠﻔﺎن ﻧﺒﻮده و ﻣﺒـﺎﻧﻲ و اﺻـﻮل ﺛﺎﺑـﺖﻓﻘﻪ، ﻣﻔﻴﺪ ﺟﺎﻳﮕﺎه ﺣﻜﻮﻣﺘﻲ ﻓﻘﻪ در راﺳﺘﺎی اداره ﻣﻄﻠﻮب ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﻪﺳﻮی ﺳﻌﺎدت ﻣﺎدی و ﻣﻌﻨﻮیاﺳﺖ ﻛﻪ از ﺳﻮی ﺑﺮﺧﻲ ﻓﻘﻴﻬﺎن ﻧﻴﺰ ﻣﺪ ﻧﻈﺮ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﺑـﺎ ﭘﻴـﺮوزی اﻧﻘـﻼب اﺳـﻼﻣﻲ وﺗﺸﻜﻴﻞ ﻧﻈﺎم ﺳﻴﺎﺳﻲ ﺑﺎ ﻣﺤﻮرﻳﺖ ﻓﻘﻪ ﺷﻴﻌﻪ، ﺑﺴﻴﺎری از ﻇﺮﻓﻴﺖﻫﺎی ﺑﺎﻟﻘﻮه و ﺑﺎﻟﻔﻌﻞ ﻓﻘﻪ؛ ﻣﺎﻧﻨـﺪﻓﻘﻪ ﺣﻜﻮﻣﺘﻲ در ﺳﺎﻳﻪ ﻣﺒﺎﻧﻲ ﻣﻜﺘﺐ ﻓﻘﻬﻲ اﻣﺎم ﺧﻤﻴﻨﻲ1، ﺑﻪ رﺷﺪ و ﺗﻮﺳـﻌﻪ ﻣﻨﺎﺳـﺒﻲ، دﺳـﺖ ﻳﺎﻓﺖ.اﻣﺎم ﺧﻤﻴﻨﻲ ﺑﺎ »ﻧﮕﺮﺷﻲ ﻓﺮاﺷﻤﻮل ﺑﻪ ﻓﻘﻪ«، »اﺣﺘﺴﺎب ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻓﻠﺴﻔﻪ ﻋﻤﻠﻲ ﻓﻘﻪ«،»اراﺋﻪ ﻧﻈﺮﻳﻪ وﻻﻳﺖ ﻣﻄﻠﻘﻪ ﻓﻘﻴﻪ« و »ﺗﺄﻛﻴﺪ ﺑﺮ ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎﻳﻲ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﺼﻠﺤﺖ، زﻣﺎن و ﻣﻜﺎن، ﺣﻜـﻢﺣﻜﻮﻣﺘﻲ«، ﮔﺴﺘﺮهای از اﺧﺘﻴﺎرات ﻛﻪ ﻣﻔﻴﺪ اداره ﻣﻄﻠﻮب دﻳﻨﻲ و دﻧﻴﻮی ﺟﺎﻣﻌـﻪ ﺑـﻮده و ﻣﻔﻴـﺪﻛﺎرآﻣﺪی ﻧﻈﺎم دﻳﻨﻲ در اداره ﻣﻄﻠﻮب ﺟﺎﻣﻌﻪ اﺳﺖ را ﺑﺮای ﻓﻘﻴﻪ در ﻋﺼﺮ ﻏﻴﺒﺖ، اﺛﺒﺎت ﻛـﺮده و ﻋﻤﻼ ﺿﻤﻦ اﺳﺘﺤﻜﺎمﺑﺨﺸﻴﺪن ﺟﺎﻳﮕﺎه ﻓﻘﻪ ﺣﻜﻮﻣﺘﻲ در ﻓﻘﻪ ﺷﻴﻌﻪ، آن را ﺗﻮﺳﻌﻪ داده اﺳﺖ.
ملخص الجهاز:
"از ﻫﻤـﻴﻦ رو، ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﻲﻛﻨﻴﻢ ﻛﻪ اﻛﺜﺮ ﻇﺮﻓﻴﺖ ﻓﻘﻪ و ﻓﻘﻴﻬﺎن ﺷﻴﻌﻪ ﺑﻪ ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﻳﻲ ﺑﻪ ﭘﺮﺳـﺶﻫـﺎی ﻓـﺮدی ﻣﺆﻣﻨﺎن، اﺧﺘﺼﺎص ﻳﺎﻓﺘﻪ و ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻋﺒﺎدی و اﺣﻮاﻻت ﺷﺨﺼﻴﻪ، ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﺣﺠﻢ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻓﻘﻪ را ﺑﻪ ﺧﻮد ﻣﻌﻄﻮف داﺷﺘﻪ اﺳﺖ؛ ﮔﺮﭼﻪ ﻋﻨﺎﻳﺖ ﻏﻴﺮ ﺣﺪاﻛﺜﺮی ﻓﻘﻴﻬﺎن ﺑﻪ ﻣﺒﺎﺣﺚ ﻓﻘﻪ ﺳﻴﺎﺳـﻲ و ﺣﻜﻮﻣﺘﻲ در ﮔﺮو ﺗﻘﺼﻴﺮ و ﻳﺎ ﻗﺼﻮر آﻧﺎن ﻧﺒﻮده، ﺑﻠﻜﻪ رﻳﺸﻪ در ﻋﻮاﻣـﻞ و ﺷـﺮاﻳﻄﻲ دارد ﻛـﻪ در ﺑﺨﺶ ﻋﻤﺪهای از دوران ﻋﺼﺮ ﻏﻴﺒﺖ ﺑﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ اﺳﻼﻣﻲ ﺣﻜﻤﻔﺮﻣﺎ ﺑﻮد؛ اﻣـﻮری از ﻗﺒﻴـﻞ: »اﻗﻠﻴﺖ اﻓﺮاد ﺷﻴﻌﻪ در ﻣﻴﺎن ﺟﻤﻌﻴﺖ وﺳﻴﻊ اﻫﻞ ﺳﻨﺖ«، »رﺳﻤﻴﺖﻧﺪاﺷـﺘﻦ ﻣـﺬﻫﺐ ﺷـﻴﻌﻪ در ﻛﺸﻮر و ﺟﺎﻣﻌﻪای ﺧﺎص«، »ﺣﺎﻛﻤﻴﺖ ﺳﻼﻃﻴﻦ ﺳﻨﻲﻣﺬﻫﺐ ﺑﺮ اﻣﻮر ﺟﺎﻣﻌـﻪ«، »ﺗﻘﻴـﻪ ﻓﻘﻴﻬـﺎن ﺳﺎل ﻫﻔﺪﻫﻢ / ﺷﻤﺎرةدوم/ ﭘﻴﺎﭘﻲ46 در ﺑﺮاﺑﺮ ﺣﺎﻛﻤﺎن ﺳﻨﻲ« و »ﺑﺮ ﻧﺘﺎﺑﻴﺪن ﺑﺤﺚ ﺣﻜﻮﻣﺖ و ﺣﺎﻛﻤﻴﺖ ﺷـﻴﻌﻪ از ﺳـﻮی ﺣﺎﻛﻤـﺎن ﺟﺎﺋﺮ«، ﺑﺮﺧﻲ از ﻋﻮاﻣﻞ و ﺷﺮاﻳﻄﻲ ﺑﻮدﻧﺪ ﻛﻪ ﻓﻘﻴﻬﺎن ﺷﻴﻌﻪ، ﺑﺮ اﺳﺎس آن ﻗـﺎدر ﺑـﻪ ﺑﺤـﺚ از ﻣﺒﺎﺣﺚ ﺳﻴﺎﺳﻲ و ﺣﻜﻮﻣﺘﻲ ﻓﻘﻪ ﺷﻴﻌﻪ ﻧﺒﻮده و از اﻳﻦ رو، ﻣﺒﺎﺣﺚ ﺳﻴﺎﺳﻲ ـ ﺣﻜﻮﻣﺘﻲ ﻓﻘﻪ در ﻗﺎﻟﺐ »وﻻﻳﺖ ﻓﻘﻴﻪ« و اﺧﺘﻴﺎرات وی در ﻓﻘﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﺘﻔـﺮق و در ذﻳـﻞ ﻣﺒﺎﺣـﺚ ﻣﺘﻔﺮﻗـﻪ ﻛﺘﺐ ﻓﻘﻬﻲ ـ و ﻧﻪ ﺑﻪﺻﻮرت ﻣﺴﺘﻘﻞ و ذﻳﻞ ﺑﺎﺑﻲ ﻣﺸﺨﺺ ـ ، ﻣﻮرد ﺑﺤﺚ ﻗﺮار ﻣﻲﮔﺮﻓﺖ.
ﺑﺎ ﭘﻴﺮوزی اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﻲ و اﻳﺠﺎد ﻧﻈﺎم ﺳﻴﺎﺳﻲ ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ آﻣﻮزهﻫﺎی ﻓﻘﻬـﻲ و ﭘـﺲ از ﺑﺮﻃﺮفﺷﺪن ﺑﺴﻴﺎری از زﻣﻴﻨﻪﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﻣﻘﺘﻀﻲ ﻋﺪم ﻃﺮح ﺣﺪاﻛﺜﺮی ﻓﻘﻪ در ﺟﺎﻣﻌـﻪ ﺑـﻮد، ﺿﺮورت ﺗﺒﻴﻴﻦ ﻇﺮﻓﻴﺖﻫﺎی ﺣﺪاﻛﺜﺮی ﻓﻘﻪ، ﻧﻤﺎﻳـﺎن ﺷـﺪ ﻛـﻪ ﺣﻀـﺮت اﻣـﺎم ﺑـﺎ ﺷـﻨﺎﺧﺖ ﺻﺤﻴﺢ زﻣﺎﻧﻪ و ﺿﺮورت درک ﺗﺤﻮل و ﺗﻮﺳﻌﻪ در ﻇﺮﻓﻴﺖﻫـﺎی ﻓﻘـﻪ، ﺑﺴـﺘﺮﻫﺎی ﻓﻘـﻪ را ﻣﻮرد واﻛﺎوی ﻗﺮار داده و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺟﺎﻳﮕﺎه ﺣﻜﻮﻣﺘﻲ ﻓﻘﻪ ﺷﻴﻌﻪ را ﻣﻮرد ﻋﻨﺎﻳـﺖ ﻗـﺮار داد و در اﻳﻦ راﺳﺘﺎ ﺑﺎ اراﺋﻪ ﻧﻈﺮﻳﻪ وﻻﻳﺖ ﻣﻄﻠﻘﻪ ﻓﻘﻴﻪ، ﮔﺴﺘﺮهای از اﺧﺘﻴﺎرات را ﺑﻪ ﺗﻨﺎﺳـﺐ اداره ﺟﺎﻣﻊ، ﻣﻄﻠﻮب و ﻛﺎرآﻣﺪ ﺑﺮﻋﻬﺪه ﺣﺎﻛﻢ اﺳﻼﻣﻲ ـ وﻟﻲ ﻓﻘﻴﻪ ـ ﻧﻬﺎد ﺗﺎ از ﻫﻤﻪ ﻇﺮﻓﻴﺖﻫـﺎی ﻓﻘﻪ ﺷﻴﻌﻪ در راﺳﺘﺎی اداره ﺷﺮﻳﻌﺖﻣﺪار ﺟﺎﻣﻌﻪ، اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤﺎﻳﺪ و ﺑـﺎ اﺳـﺘﻔﺎده از ﻋﻨﺎﺻـﺮی ﻣﺎﻧﻨﺪ زﻣﺎن و ﻣﻜﺎن، ﻣﺼﻠﺤﺖ و ﺣﻜﻢ ﺣﻜـﻮﻣﺘﻲ در اﺳـﺘﻨﺒﺎط اﺣﻜـﺎم ﺷـﺮﻋﻲ، ﺟﺎﻣﻌـﻪ را ﺑﻪﺳﻮی آرﻣﺎﻧﻬﺎی ﺷﺮﻳﻌﺖ، ﺳﻮق داده و ﺑﺎ ﺑﺮﻃﺮفﻛﺮدن ﮔﺮهﻫﺎی ﻛـﻮر ﻋﻠﻤـﻲ و ﻋﻤﻠـﻲ، ﻛﺎرآﻣﺪی ﺣﻜﻮﻣﺖ دﻳﻨﻲ را ﻧﻴﺰ در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻋﻤﻞ، اﺛﺒﺎت ﻧﻤﺎﻳﺪ."