خلاصة:
ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﺑﻪ ﻛﺎرﮔﻴﺮی اﻟﮕﻮی ﻃﺮاﺣﻲAbstract: The purpose of this study was to آﻣﻮزﺷﻲ ای دی دی آی ای ﺑﺮ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ درس رﻳﺎﺿﻲinvestigate the effects of ADDIE instructionaldesign model on mathematical achievement of در داﻧﺶآﻣﻮزان دﺧﺘﺮ ﺳﺎل دوم راﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﺑﻮد. روش ﭘﮋوﻫﺶmiddle school female students in Iran. Method آزﻣﺎﻳﺸﻲ و ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺷﺎﻣﻞ ﻛﻠﻴﻪ داﻧﺶآﻣﻮزان دﺧﺘﺮ دورهSix main hypotheses and six minor hypotheses راﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﺷﻬﺮ ﻛﺮج ﺑﻮد ﻛﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﻲ از دو ﻣﺪرﺳﻪ ﺑﻪwere tested in this study. The populationconsisted of all high school girls in the city of ﻋﻨﻮان ﻧﻤﻮﻧﻪ اﻧﺘﺨﺎب و ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺟﺎﻳﮕﺰﻳﻨﻲ ﺗﺼﺎدﻓﻲ 92 ﻧﻔﺮ درKaraj. Two high schools were randomly selected ﮔﺮوه آزﻣﺎﻳﺶ و 03 ﻧﻔﺮ در ﮔﺮوه ﮔﻮاه ﺟﺎﻳﮕﺰﻳﻦ ﺷﺪﻧﺪ. اﺑﺘﺪاas the sample of the study of which two groups ﭘﻴﺶآزﻣﻮن ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ رﻳﺎﺿﻲ در ﻣﻮرد دو ﮔﺮوه آزﻣﺎﻳﺶ و ﮔﻮاهof 29 students (control) and 30 students(experimental) were also randomly selected. A اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. ﺑﻌﺪ ﻣﺤﺘﻮای درﺳﻲ ﮔﺮوه آزﻣﺎﻳﺶ ﻛﻪ ﻣﺒﺤﺚ اﻋﺪادtest of achievement test was given to both ﮔﻮﻳﺎ ﺑﻮد ﺑﺮ اﺳﺎس اﻟﮕﻮی ﻃﺮاﺣﻲ آﻣﻮزﺷﻲ ای دی دی آی ایgroups as pre test and post test. The girls in ﻃﺮاﺣﻲ و در ﻫﺸﺖ ﺟﻠﺴﻪ ﺑﻪ آن ﻫﺎ آﻣﻮزش داده ﺷﺪ. ﮔﺮوه ﮔﻮاهexperimental group received their instruction ﻫﻤﺎن ﻣﺤﺘﻮا را ﺑﺎ ﺷﻴﻮه ﻣﻌﻤﻮل آﻣﻮزش دﻳﺪﻧﺪ. ﺑﻌﺪ از اﺗﻤﺎمincorporating the ADDIE model. The controlgroup, however, received their instraction by the ﺗﺪرﻳﺲ آزﻣﻮن ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﻧﻬﺎﻳﻲ در ﻣﻮرد ﻫﺮ دو ﮔﺮوهtraditional method. Results showed the analysis اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎ ﻧﺸﺎن داد ﮔﺮوه آزﻣﺎﻳﺶ در آزﻣﻮن ﻧﻬﺎﻳﻲof the data indicated that the experimental group :ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺑﻬﺘﺮی ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﮔﺮوه ﮔﻮاه دارﻧﺪ. ﻧﺘﻴﺠﻪ ﮔﻴﺮیperformed significant by better than the controlgroup. Concluted that there was a significant اﺳﺘﻔﺎده از اﻟﮕﻮی آﻣﻮزﺷﻲ ای دی دی آی ای ﺑﻪ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖrelationship between ADDIE design model and .ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ داﻧﺶ آﻣﻮزان در درس رﻳﺎﺿﻲ ﻣﻨﺘﻬﻲ ﻣﻲ ﺷﻮدacademic achievement of students.Key words: academic achievement,
ملخص الجهاز:
"ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ روان ﺷﻨﺎﺳﻲ ﻛﺎرﺑﺮدی Journal of Applied Psychology 2009Autumn, Vol. 3, No. 3(11), 74-84 74-84 ،1388 ﺳﺎل3، ﺷﻤﺎره 3)11(، ﭘﺎﻳﻴﺰ ﺗﺎﺛﻴﺮ اﻟﮕﻮی آﻣﻮزﺷﻲ ﺗﺤﻠﻴﻞ، ﻃﺮاﺣﻲ، ﺗﻮﻟﻴﺪ، اﺟﺮا و ارزﻳﺎﺑﻲ ﺑﺮ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ درس رﻳﺎﺿﻲ The effect of instructional analysis, design, development implimentction, evaluation (ADDIE) model on academic achievement in mathematics H.
ارزﺷﻴﺎﺑﻲ ﭘﺎﻳﺎﻧﻲ در واﻗﻊ داﻧﺶ ﻣﻨﺘﻘﻞ ﺷﺪه، ﻧﮕﺮش و ﺑﺎزﺧﻮردﻫﺎی داﻧﺶآﻣﻮزان را ﻣﻮرد ارزﻳﺎﺑﻲ ﻗﺮار ﻣﻲدﻫﺪ، ﺗﺎ ﻣﺸﺨﺺ ﺷﻮد ﻛﻪ آﻳﺎ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻣﻄﻠﻮب، ﺣﺎﺻﻞ ﺷﺪه ﻳﺎ اﻳﻨﻜﻪ ﺑﺎﻳﺪ دوﺑﺎره ﻃﺮاﺣﻲ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ ﺑﺎزﺑﻴﻨﻲ و ﺗﺠﺪﻳﺪ ﻧﻈﺮ ﺷﻮد و در ﻧﻬﺎﻳﺖ اﻳﻦ ﻛﻪ، آﻳﺎ ﻃﺮاﺣﻲ آﻣﻮزﺷﻲ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ ﺗﻮاﻧﺴﺘﻪ اﺳﺖ ﺷﻜﺎف ﺑﻴﻦ وﺿﻌﻴﺖ ﻣﻮﺟﻮد را ﻛﻪ در اﺑﺘﺪای آﻣﻮزش وﺟﻮد داﺷﺖ، ﺑﺎ وﺿﻌﻴﺖ ﻣﻄﻠﻮب و آﻧﭽﻪ را ﻛﻪ ﻣﺪ ﻧﻈﺮ ﻣﻌﻠﻢ ﺑﻮده اﺳﺖ ﭘﺮ ﻛﻨﺪ؟ روش روش ﭘﮋوﻫﺶ آزﻣﺎﻳﺸﻲ و از ﻃﺮح ﭘﻴﺶآزﻣﻮن و ﭘﺲآزﻣﻮن اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ.
ﭘﮋوﻫﺶ ﻫﺎی ﺳﺮاﺟﻲ )2831(، ﺑﺎﻗﺮی )6831(، رﺳﺘﮕﺎرﭘﻮر و ﮔﻠﺰاری )6831( و ﻋﺒﺎﺳﻲ )6831( ﻛﻪ ﻫﺮ ﻛﺪام در دروس ﻣﺨﺘﻠﻒ و در ﺳﻄﻮح ﻣﺘﻔﺎوت ﺗﺎﺛﻴﺮ اﻟﮕﻮﻫﺎی ﻃﺮاﺣﻲ آﻣﻮزﺷﻲ را ﻣﻮرد آزﻣﺎﻳﺶ ﻗﺮار دادﻧﺪ ﺑﺎ ﻧﺘﺎﻳﺞ اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎ و ﻧﻴﺰ ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ در ﺧﺎرج از اﻳﺮان )دﺳﻲ، ﮔﺮاﻧﻮﻳﻞ و ﺳﻴﻨﮓ5، 0002؛ دﺳﻲ و راﻳﺎن6، 2002؛ ﻟﻲ7، 6002 ؛ اﺑﺮی ﻛﻮرال8، 1002؛ ﺟﻴﺘﻨﺪرا، ﺳﺎﻟﻤﻮﻧﺘﻮ، و ﻫﺎﻳﺪت9، 1002( ﺑﻴﺎن ﻛﻨﻨﺪه اﻳﻦ اﻣﺮ اﺳﺖ ﻛﻪ اﺳﺘﻔﺎده از اﻟﮕﻮﻫﺎی ﻃﺮاﺣﻲ 1 .
Jitendra, Salmonto & Haydt 18 دﻛﺘﺮﺣﺴﻦ رﺳﺘﮕﺎرﭘﻮر، ﻓﺮﻳﺪه ﺑﻴﺮاﻧﻮﻧﺪ و ﺟﻮاد ﻛﺎوﺳﻴﺎن آﻣﻮزﺷﻲ اﻳﻦ اﻣﻜﺎن را ﺑﻪ ﻣﻌﻠﻢ ﻣﻲدﻫﺪ ﻛﻪ ﺗﺪرﻳﺲ ﺧﻮد را ﺑﺎ دﻗﺖ و ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺑﻬﺘﺮی اراﺋﻪ دﻫﺪ و ﻧﻴﺰ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺤﺘﻮای درﺳﻲ ﺧﻮد ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ از اﻟﮕﻮﻫﺎی ﻃﺮاﺣﻲ آﻣﻮزﺷﻲ ﻣﺨﺘﻠﻔﻲ اﺳﺘﻔﺎده ﻛﻨﺪ."