خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی بهینه برنامه درسی برای دوره های آمادگی و مقایسه آن با وضع موجود انجام گرفته با توجه به این که در ایران برای دوره آمادگی الگوی نسبتا جامع که دارای چهارچوب و سرفصل های مشخصی باشد و بتواند به همه جوانب کودک توجه نماید وجود ندارد. در این پژوهش با ارائه یک الگو،با عنوان «الگوی برنامه درسی رشد گرا و خلاقیت محور» برای کودکان دو زبانه ی آذربایجان و منطبق ساختن آن با سر فصلهای دروس ابتدایی به رشد همه جانبه کودک و خلاقیت توجه بیشتر شده است روش تحلیلی و استنتاجی برای تعیین عناصر الگوی بهینه و روش پیمایشی برای اعتبار یابی الگو مورد استفاده قرار گرفت.
نتایج پژوهش:
1- عناصر الگوی بهینه برنامه درسی شامل:اهداف کلی و جزیی،محتوا،سازماندهی محتوا، فعالیت های یادگیری،روشهای آموزشی و پرورشی،ارزشیابی،نقش مربی، نقش مدیر، نقش والدین در الگوی پیشنهادی می باشد.
2- اعتباریابی الگوی پیشنهادی، بر اساس نظر اساتید مرتبط، 62/99./0می باشد.
This study was carried out with the aim of designing an optimal pattern for pre-school course curriculum and comparing it with the existing status. Since there is not any comprehensive pattern with certain framework for pre-school courses curriculum in Iran to cover all related aspects of a child's trainings، this study tries to present a model under the title of “development-oriented and creativity-oriented curriculum for bilingual children in Azerbaijan to correspond with primary school curriculum and more attention was given to all aspects of child's growth and creativity. Analytical and consequential methods were used to determine the elements of the optimal model، and survey method was used to validate the suggested model.
Results:
1- The elements of optimal model of curriculum included main and subjectives، content، organizing the content، learning activities، educational methods، evaluation، teacher، manager and parents roles in the suggested model.
2- Validation of the suggested model is according to the 20 related professors opinion was 99.62%.
ملخص الجهاز:
"7- آشنایی مقدماتی با ویژگیها، فرهنگ، گویش و محیط جغرافیایی آذربایجان 8- پرورش رشد معنوی و اخلاقی محتوای برنامه درسی درالگوی پیشنهادی محتوای دوره پیش از دبستان در برگیرنده ی انتظارات یادگیری درباره موضوعات متنوعی از قبیل: علوم طبیعی و اکتشاف- ریاضیات و حل مساله- علوم اجتماعی، شهروندی و نمایش خلاق- سواد آموزی و زبان آموزی و کاربرد- تربیت بدنی و کوشایی- مباحث بومی ،تاریخ- جغرافیا ، تجریه و تحلیل- هنر و خلاقیت- مسائل دینی و مذهبی و کنجکاو ی می باشد که از طریق فرصتهای یادگیری متنوع و سازنده در اختیار کودکان قرار می گیرد.
و در مورد محیط بسته بهتر است مرکز پیش دبستانی دارای یک سالن بزرگ جهت نگهداری انواع وسایل داشته باشداگر فضای سالن خیلی بزرگ باشد مراکزی برای آموزش محتواها در نظر گرفته شود اما در صورتی که سالن کوچک باشد وسایل مربوط به محتواها را در سالن قرار دهیم و هر مربی برحسب نیاز خود و موقعیت به وجود آمده در کلاس این وسایل را به کلاس می آورد مراکز ذکر شده در پایین می تواند بر حسب فضای مرکز پیش دبستانی متفاوت باشد مراکز یادگیری: مرکز آموزش علوم - مرکز موسیقی - مرکز تجهیزات هنر و کار دستی - مرکز تجهیزات کتابخوانی- تجهیزات صوتی و تصویری - مرکز اسباب بازیها و بازی آزاد -مرکز آموزشهای قرآنی،معنوی- مرکز آموزش ریاضیات- مرکز تربیت بدنی- مرکز خواندن و نمایش- مرکز دیداری."