خلاصة:
مطالعه ي استعاره يكي از كانونيترين محورهاي رويكرد معنابنياد زبان شناسي شناختي است. براساس نظريه ي شناختي ليكاف و جانسون (1980) در باب استعاره، جايگاه استعاره نظام مفهومياي است كه براساس آن مي انديشيم و عمل مي كنيم. زبان نيز از آنجا كه برگرفته از فرايند هاي ذهني است، كاملاً استعاري است. به اين ترتيب، براساس استعاره، ديگر صرفاً يك آرايه ي ادبي نيست كه وظيفه اش تنها زينت كلام باشد. در اين نظريه، استعاره به هر نوع مفهوم سازي يك حوزه ي مفهومي در قالب حوزه ي مفهومي ديگر اطلاق مي شود. اصول نظريه را مي توان در قالب هشت فرض اصلي همه جا حاضر بودن، حوزه ها، مدل، يك جهتي بودن، تغييرناپذيري، ضرورت، خلاقيت و تمركز خلاصه كرد.
محدوديت بررسي هاي استعاره در متون مذهبي اي همچون نهج البلاغه به جنبه هاي زيبايي شناختي آن، نگارنده را بر آن داشت تا در چارچوب نظريه ي معاصر استعاره، ضمن بررسي اصول اين نظريه، به تحليل مفهومي استعاره هاي نهج البلاغه و بازسازي مدل هاي شناختي آن ها بپردازد. يافته هاي اين مقاله، كه حاصل استخراج برخي از استعاره هاي نهج البلاغه، براساس تعريف نظريه ي معاصر استعاره و تحليل آن در چارچوب اين نظريه است، ضمن تاييد اصول نظريه شناختي استعاره، فراواني بسيار استعاره ها و ضرورت شناختي آن ها در نهج البلاغه را نشان مي دهد.
Metaphor is one of the most important fields of research in the meaning- based approach of Cognitive Linguistics. According to "Contemporary Theory of Metaphor"، ordinary language and our conceptual system are fundamentally metaphorical and metaphor isthe understanding of idea or conceptual domain. The main tenets of the Cognitive Theory of Metaphor are summarized in the form of eight hypotheses: Ubiquity Hypothesis، Domain Hypothesis، Model Hypothesis، Uni-directionality Hypothesis، Invariance Hypothesis، Necessity Hypothesis، Creativity Hypothesis، and Focusing Hypothesis. By metaphors، we can understand an abstract and unstructured conceptual domain. So، in religion، as a highly abstract domain، metaphors play an important role. In other words، in all researches done in this field، metaphor is the mostly studied one as a poetic and rhetorical device. The current research is concerned about applying the cognitive linguistic view of metaphor theory to the Nahjal- Balagheh to analyze its metaphors and cognitive models. Theempirical findings of this research prove the theoretical tenets and show that linguistic metaphors are abundant and constitute the ordinary ways of expressing central religious ideas in the texts investigated، due to the necessity of metaphorical conceptualization in abstract domains.