خلاصة:
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر ترویج خدمات ورزشی رایگان بر لذت و نگرش مصرفکننده در تبلیغات بود. روش پژوهش، نیمهتجربی و از نوع طرح فاکتوریل بین آزمودنی 2×3 بود. جامعۀ آماری، دانشجویان تربیتبدنی و غیرتربیتبدنی دانشگاه تهران بودند که نمونه تعداد 440 نفر انتخاب شد. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیره نشان داد که اثر اصلی ترویج آزمایش خدمات بر لذت در آزمودنیهایی که تبلیغ با ترویج آزمایش رایگان خدمات را مشاهده کردهاند ازآزمودنیهایی که تبلیغ مشابه بدون ترویج آزمایش خدمات را مشاهده کردهاند، بیشتر است. علاوهبراین، اثر اصلی ترویج آزمایش خدمات بر نگرش به تبلیغ نیز در آزمودنیهایی که تبلیغ با ترویج آزمایش رایگان خدمات را مشاهده کردهاند از آزمودنیهایی که تبلیغ مشابه بدون ترویج آزمایش خدمات را مشاهده کردهاند، بیشتر است و آنها نگرش مثبتتری به تبلیغ دارند.
ملخص الجهاز:
"جدول 1ـ طرح فاکتوریل 2×3 بین آزمودنیها نوع پیام تبلیغی نوع خدمات ورزشی بدون ترویج = Y1 با ترویج = Y2 مرکز بدنسازی/ ایروبیک = X1 151=X1 Y1 142=X1 Y2 مرکز آبی = X2 144=X2 Y1 147=X2 Y2 مرکز اسکی روی برف = X3 145=X3 Y1 151=X3 Y2 مجموع 440 440 ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه و تبلیغات است که از پرسشنامههای احساس لذت مهرابیان و روسل 1 (1974) 6 سؤال ، نگرش به تبلیغ ولز 2 و همکاران (1971) 6 سؤال و مشارکت (درگیری) فردی 3 زیچکوفسکی 4 (1994) 10 سؤال استفاده شد که مقیاس تمام پرسشنامهها 5 ارزشی لیکرت بود.
01 ANCOVA شکل 1ـ نگرش به تبلیغ و لذت برای ترویج آزمایش خدمات نتایج نشان میدهد که اثرات اصلی نوع خدمات ورزشی بر لذت در آزمودنیهایی که تبلیغ مرکز آبی مشاهده کردهاند (75/5=SD ، 41/20 = M) از آزمودنیهایی که تبلیغ مرکز اسکی روی برف (71/4=SD ، 73/19 = M) و مرکز بدنسازی/ ایروبیک (68/4=SD ، 46/18 = M) مشاهده کرده اند، بیشتر است [001/0 P ≤ ، 03/16 = (879و2)F] (شکل 2).
نتایج سوم و چهارم پژوهش نشان داد که اثرات اصلی نوع خدمات ورزشی بر لذت و نگرش به تبلیغ در آزمودنیهایی که تبلیغ مرکز آبی (خدمات لذتبخش) را مشاهده کردهاند از آزمودنیهایی که تبلیغ مرکز اسکی روی برف (خدمات ریسکدار) و مرکز بدنسازی/ ایروبیک (خدمات سودمندگرا) را مشاهده کردهاند، بیشتر است."