خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش تاب آوری بر بهزیستی روان شناختی دختران خیابانی واجد اختلال های برونی سازی شده بود. در این مطالعه شبه تجربی، از جامعه آماری دختران 12 تا 16 ساله عضو جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان شهر تهران، 94 نفر به مقیاس خودگزارش دهی آشنباخ و رسکورلا (2001) پاسخ دادند. 30 نفر با نمره 63 و بالاتر به صورت تصادفی انتخاب شدند و به تعداد مساوی در گروه های آزمایش و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش در 15 جلسه آموزش تاب آوری شرکت کردند. پرسشنامه بهزیستی روان شناختی ریف (ریف و کیز، 1995) قبل و بعد از جلسات آموزشی توسط دختران تکمیل شد. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان دادند در تمامی مولفه های بهزیستی روان شناختی به استثنای استقلال عمل، نمره های دختران گروه آزمایش بالاتر از گروه گواه بود. بنابراین می توان نتیجه گرفت برنامه آموزش تاب آوری موجب افزایش بهزیستی روان شناختی دختران خیابانی دارای اختلال های برونی سازی شده می شود.
he present study aimed to determine the effectiveness of resilience training on psychological well-being of street female
adolescents with externalizing disorders. In this semi-experimental study, 94 female adolescents aged between 12 and 16
who were the members of the Society for Defending Street and Working Children in Tehran completed the Achenbach Self-Report
Scale (Achenbach & Rescorla, 2001). Thirty adolescents with 63 and higher scores on the Achenbach Self-Report Scale were
selected randomly and assigned into either experimental or control group. The experimental group received 15 weekly sessions of
Resilience Training. Both experimental and control groups completed the Ryff’s Psychological Well-Being Questionnaire (RPWB;
Ryff & Keyes, 1995) before and after the training sessions. The data were analyzed using multivariate analysis of covariance. The
results indicated that experimental group had higher scores in all components of psychological well-being than the control group
except for autonomy. The findings suggest that the resilience training program increases the psychological well-being of female
street addescents with externalizing disorders.