خلاصة:
هدف این مقاله بررسی نظـام قـوانین اخلاقـی در نظریـة اخلاقـی شـخص گراسـت . بـرای دستیابی به این هدف ، از دو روش «توصیفی - تحلیلی » و «نقد توسّعی » اسـتفاده مـی شـود. مطالب در چهار بخش ارائه می شوند: نخست ، بـه چیسـتی قـانون اخلاقـی پرداختـه شـده است ، دوّم ، چگونگی شناسایی و کشف قوانین اخلاقی بیان شده اسـت ، سـوّم ، نظـامی از قوانین اخلاقی معرفی شده که از سـه طبقـة «قـوانین صـوری »، «قـوانین ارزش شـناختی » و «قوانین شخص گرا» تشکیل یافته است و چهـارم ، هـم چـالش هـای نظـام قـوانین اخلاقـی مطرح شده و هم شکل اصلاح یافتة این چالش ها نیز بیان شده است . یافته های این مطالعه /
ملخص الجهاز:
"مطالب در چهار بخش ارائه می شوند: نخست ، بـه چیسـتی قـانون اخلاقـی پرداختـه شـده است ، دوم ، چگونگی شناسایی و کشف قوانین اخلاقی بیان شده اسـت ، سـوم ، نظـامی از قوانین اخلاقی معرفی شده که از سـه طبقـة «قـوانین صـوری »، «قـوانین ارزش شـناختی » و «قوانین شخص گرا» تشکیل یافته است و چهـارم ، هـم چـالش هـای نظـام قـوانین اخلاقـی مطرح شده و هم شکل اصلاح یافتة این چالش ها نیز بیان شده است .
122- 123 & 204) در تأیید این نقدهای نظریة اخلاقی شخص گرا، کسانی چون جیمز جانسـون ١(٢٠٠٧) اعتقاد دارد که اخلاق کانت به عنوان یکـی از نظریـه هـایی نـاظر بـه قـوانین صـوری ، بـه محتـوای اخلاقـی و نتـایج و پیامـدهای عمـل بـی توجـه اسـت .
حال ، هرگـاه ارزشی را انتخاب کنیم که خاص موقعیتی نباشد، هر سه قانون اخیـر نقـض خواهـد شـد؛ قانون ارزش های هماهنگ نقض می شود، زیرا ارزش انتخـاب شـده بـا ارزش خـاص آن موقعیت هماهنگ نیست ؛ قانون نتایج نیز نقض می شود؛ زیرا ارزش انتخاب شده ، به نتیجة پذیرفته ای منتهی نمی شود به این معنا که آن ، نـه مسـأله را حـل مـی کنـد و نـه ارزش آن موقعیت را حفظ می کند؛ سرانجام ، قانون بهترین گزینة ممکن نیز نقض خواهد شـد زیـرا نتوانسته ایم بهتـرین ارزشـی را انتخـاب کنـیم کـه مسـأله را بهتـر حـل کنـد یـا ارزش آن موقعیت را حفظ نماید(173-172."