خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر مقایسهی حساسیت اضطرابی و عملکرد شناختی در دانشآموزان با و بدون نارسانویسی بود. طرح پژوهش حاضر از نوع علی- مقایسهای بود. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان مقطع ابتدایی عادی و نارسانویس شهرستان رضوان شهر بودند که از این بین تعداد 90 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب و در دو گروه جایگزین شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای حساسیت اضطرابی و عملکرد شناختی استفاده شد و در نهایت اطلاعات بدست آمده توسط نرمافزار SPSS19 و از طریق روش تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که بین دو گروه از دانشآموزان در متغیرهای حساسیت اضطرابی و عملکرد شناختی تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>P). به طوری که حساسیت اضطرابی در دانشآموزان نارسانویس بیشتر از دانشآموزان عادی است. همچنین عملکرد شناختی در دانشآموزان نارسانویس کمتر از دانشآموزان عادی بود. بنابراین توجه به برنامههای آموزشی و خدمات مشاورهای برای کاهش مشکلات روان شناختی دانشآموزان نارسانویس از اهمیت ویژهای برخوردار است.
ملخص الجهاز:
"برای جمع آوری داده های مورد نیاز، ابتدا دانش آموزان نارسانویس گزارش شده توسط معلمان که نمرات درس املای آن ها پایین تر از یک انحراف معیار از میانگین بود، شناسایی و پس از برقراری ارتباط و کاهش حساسیت آزمودنی ها، راجع به پرسشنامه ها و دلایل انتخاب آن ها در نمونه ، توضیحات لازم از سوی پژوهشگر راجع به نحوه ی تکمیل پرسشنامه ها ارائه گردیده و آزمودنی ها اقدام به تکمیل پرسشنامه های مربوط به حساسیت اضطرابی و عملکرد شناختی نمودند.
نتایج پژوهش نشان داد که بین دو گروه دانش آموزان با و بدون نارسانویسی در حساسیت اضطرابی و عملکرد شناختی تفاوت معناداری وجود دارد.
با توجه به این که پژوهش های پیشین ، وجود اضطراب بالا را در دانش آموزان دچار نارسانویسی گزارش نموده اند، به نظر می رسد این گروه از میزان حساسیت اضطرابی بالایی نسبت به کودکان عادی برخوردار بوده و نشانه ها و علائم اضطراب زا را به درستی تفکیک و تفسیر نمی نمایند.
همچنین سطوح بالای حساسیت اضطرابی در دانش آموزان نارسانویس ممکن است با فراوانی افزایش یافته ی نشخوار فکری مربوط به فاجعه سازی مفرط ذهنی ، موضوعات مرتبط با اضطراب مانند تحقیر توسط والدین ، همسالان و معلمان به دنبال عدم موفقیت در نوشتن ارتباط داشته باشد.
در خصوص تفاوت معنادار عملکرد شناختی در دانش آموزان با و بدون نارسانویسی باید توجه داشت که در حالت طبیعی ، در مهارت های حرکتی مورد نیاز نوشتن ، شخص باید قادر باشد زنجیره ی زمانی خرده مهارت ها را برای تشریح یک پاسخ حرکتی و پیچیده به خاطر بسپارد (دی پیترو، اسنایدر و پتک ٢، ٢٠١١)."