خلاصة:
پژوهش پیش رو با هدف طراحی الگوی مدیریت تعالی رزمندگان دوره دفاع مقدس سعی در شناسایی عوامل مؤثر در شکل گیری شخصیت متعالی نیروها و چگونگی تأثیر آنها در فضای محیطی پویا و زنده مانند جنگ دارد. تبیین نظام تربیتی حاکم بر جبهه و عوامل اثرگذار در تربیت و تعالی رزمندگان از دستاوردهای این پژوهش است . در این پژوهش با پانزده نفر از فرماندهان و رزمندگان دوران دفاع مقدس مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته صورت گرفته ، و با استفاده از روش نظریه پردازی داده بنیاد، مفاهیم و مقولات مصاحبه ها استخراج شده است ؛ سپس با تبیین روابط بین مفاهیم و مقولات محوری، الگوی اولیه استنتاج و هم چنین با الگوگیری از الگوی استاندارد شده استراوس، الگوی مفهومی دیگری به دست آمده، و در انتها نیز با استفاده از استعاره «گلخانه » روایت شده است . از دیگر دستاوردهای این پژوهش ، میتوان به ارائه دسته بندی جامعی از مبانی نظری مدیریت تعالی نیروی انسانی به رغم ادبیات رایج و تعریف جدیدی از مدیریت تعالی نیروی انسانی سازمان اشاره کرد.
ملخص الجهاز:
"جدول٤: عوامل اثرگذار تربیتی در جبهه و جنگ مفاهیم تعالی (مسیر، مراتب و عوامل ) عوامل تعالی بخش عوامل تضعیف کننده تعالی تدابیر شخصی تدابیر سازمانی عوامل غیر سازمانی جنگ مراتب تعالی رزمندگان ولایت پذیری رزمندگان رهبری امام فرهنگ انقلاب و اسلام عدم سازماندهی مناسب علم ایمان رزمندگان فرهنگ عاشورایی علم حصولی حضور به دلیل اجبارسازمانی علم حضوری عملگرا وتفکرگرا اخلاص رزمندگان ویژگی متعالی فرمانده علم حضوری حضور به دلیل اجبار غیرسازمانی مراتب علم شجاعت اهمیت فرد در سازمان گروه همسالان رفتار غیر متعالی فرماندهان تعریف قناعت حضور اختیاری هدفگزینی الهی عوامل محیطی نبودن بستر گناه تعریف کفایت تهذیب نفس تدابیر فرماندهان تفضل و امداد الهی فرماندهی بنی صدر مراتب تعالی ایثار رزمندگان فضای جبهه و جنگ جوانان و قشر مستضعف تغییر فضای جامعه علم الیقین وارستگی از دنیا آگاهی دادن به رزمنده اثر جمعی فضای نامتجانس جامعه تلنگر تعالی برنامه های خودانگیخته برنامه فرهنگی اختیاری محک قرار گرفتن حضور به دلیل تهدید منافع تعریف تعالی پشتوانه اعتقادی شاگردان امام مساجد نبودن رهبری امام ابزار انسانیت فداکاری سلسله مراتب فرماندهی تأثیر همرزمان تدابیر سوء مدیریتی شیوة انسانیت آزادگی عدم اجبار ملاحظات جایگاه فرماندهی عملکرد بد الگوها فن انسانیت زمینه های فردی وخانوادگی برنامه های سازمانی رفتار بزرگان الگو انگیزه غیر ارزشی هنر انسانیت اراده رزمنده ساختار سازمانی الزام دینی نبودن برنامه سازمانی تربیتی در اوایل جنگ ابزار شهادت مراتب شهادت فضای بد سیاسی کشور پارادوکس در باورهای توفیق شهادت تعریف رضایت عوامل شکل گیری حقیقی و واقعی شخصیت رزمندگان و فرماندهان همان طور که مشاهده میشود، برخی مقولات در دسته بندی ارائه شده با یکدیگر همپوشانی دارد و همسنگ نیست و نسبت به یکدیگر رابطه عام و خاص دارد و این امر به دلیل نشاندادن اهمیت و تأثیر بیشتر آن مقوله ها نسبت به سایر مقولات در دوره دفاع مقدس است ؛ مثلا در دسته تدابیر شخصی، میتوان گفت تهذیب نفس ، ایثار، فداکاری و آزادگی رزمندگان جزء برنامه های خودانگیخته به شمار میآید اما به دلیل تأثیر بیشتر این مقوله ها نسبت به سایر برنامه های خودانگیخته به صورت جدانشان داده شده است ."