خلاصة:
در این پژوهش نگارنده با مطالعۀ متون اسلامی و مفاهیم کسب و کار به دنبال شناسایی و ارائه چارچوبمفهومی سبک کسب و کار اسلامی به عنوان یکی از عوامل سبک زندگی اسلامی پرداخته است . این پژوهش از نوع کاربردی و گردآوری دادهها از نوع کیفی ـ کمی است . نمونۀ آماری در بخش کیفی، آیات و روایات اسلامی و در بخش کمی، ١٠٨ نفر از خبرگان علوم اسلامی است . روش تحلیل دادهها در بخش کیفی، کدگذاری و در بخش کمی، تحلیل عاملی تأییدی به روش حداقل مربعات جزئی است . یافته های پژوهش نشاندهندة وجود هشت بعد در سبک کسب و کار اسلامی است که به ترتیب اهمیت عبارت است از: ملاحظات خاص کسب و کار، اخلاق فردی، اخلاق کسب و کار، باور به خدا، ملاحظات بازاریابی و فروش، ویژگیهای شخصیتی، ملاحظات مالی کسب و کار، و ملاحظات مدیریتی کسب و کار. این هشت بعد در دو گروه ابعاد عام فردی و خاص شغلی قرار میگیرد و مجموعا ٦٤ جزء دارد. بدیهی است تحقق سبک کسب و کار اسلامی علاوه بر تبیین چارچوب مفهومی، مستلزم مشارکت همۀ ارکان جامعه در سطوح خرد، میانی و کلان است .
ملخص الجهاز:
"Validity Average Variance Extracted (AVE) Reliability Composite Reliability جدول ٣: ابعاد و اجزای سبک کسب و کار اسلامیـ یافته های بخش کیفی (محقق ساخته ) ردیف جزء بعد ردیف جزء بعد ردیف جزء بعد 1 خوش اخلاقی 29 پرهیز از دخالت در کار دیگران 56 تقوای الهی و یاد خدا 2 صداقت 30 پرهیز از فریب 57 انگیزة درست 3 4 امانتداری انصاف 31 32 پرهیز از پنهان کردن عیب پرهیز از سوء استفاده از اعتماد 58 59 محوریت حق شکرگزاری از خدا 5 صبر و بردباری 33 پرهیز از سوء استفاده ازگرفتاری 60 خواندن دعا 6 وفای به عهد 34 پرهیز از کم فروشی 61 طلب خیر و برکت از خدا 7 8 جوانمردی پرهیز از ستم 35 36 پرهیز از تقلب پرهیز از احتکار 62 63 انتخاب کسب و کار حلال یادگیری احکام کسب و کار 9 پرهیز از دروغ 37 سنجش منصفانه 64 پرهیز از سوگند 10 پرهیز از خیانت در امانت 38 پرهیز از امروز و فردا کردن 65 پرهیز از فساد 39 پرهیز از واسطه گری 11 روحۀ کب و کار 66 پرهیز از کسب و کار بین - ی س غیرضروری الطلوعین ١٢ جدیت و تلاش ٤٠ پرهیز از غش ٦٧ پرهیز از انگیزة نادرست ١٣ مهارت و تخصص ٤١ مدیریت درست ٦٨ پرهیز از کسب و کار حرام ١٤ مخاطرهپذیری ٤٢ تعادل و میانه روی ٦٩ جلب رضایت ١٥ دانش ٤٣ مشارکت با افراد مطمئن ٧٠ تبلیغات درست ١٦ تحمل ابهام ٤٤ تنظیم و ثبت قرارداد ٧١ تبلیغات واقعی پرهیز از تبلیغات منفی علیه ١٧ علاقه به کار ٤٥ واردات کالا و فناوری 72 دیگران ١٨ سحرخیزی ٤٦ مدیریت مخاطره ٧٣ افزایش کیفیت واگذاری برخی از کارها به ١٩ پرهیز از ترس 47 ٧٤ احترام به مشتری دیگران ٢٠ پرهیز از تنبلی ٤٨ برنامه ریزی و هدفمندی ٧٥ توجیه اقتصادی (سودآوری) ٢١ پرداخت وجوه شرعی ٤٩ پرهیز از معامله با افراد نامطمئن ٧٦ بیمه و ضمانت سرمایه گذاری ٢٢ صدقه و انفاق ٥٠ کسب و کار داخلی ٧٧ جذب سرمایه گذاری خارجی ٢٣ پرهیز از رباخواری ٥١ کسب و کار فرا منطقه ای ٧٨ گردش سرمایه و سرمایه گذاری ٢٤ پرهیز از رشوهخواری ٥٢ پرهیز از مشارکت با افراد نادان ٧٩ پرهیز از جمع آوری مال پرهیز از تبعیض در قیمت - 25 ٥٣ پذیرش پشیمانی ٨٠ تعیین دقیق دستمزد کارگر گذاری ٢٦ پرهیز از چانه زدن بعد از معامله ٥٤ ارائۀ تسهیلات ٨١ پرداخت دستمزد کارگر ٢٧ پرهیز از گرانفروشی ٨٢ به کارگیری تسهیلات پرهیز از سختگیری در دریافت پرهیز از افزایش غیر واقعی 55 28 سود ٨٣ پرهیز از کسب بدون سود قیمت همانطور که در جدول ٣ ملاحظه میشود، الگوی اولیه حاصل از بخش کیفی شامل ٨٣ جزء و٩ بعد است ."