خلاصة:
رویکرد سازنده گرایی یکی از رویکردهای نسبتا جدید در زمینه طراحی آموزشی است. هدف از این مطالعه، شناسایی و کشف تجارب دانشجو ـ معلمان از طراحی آموزشی بر اساس رویکرد ساختن گرایی و الگوی طراحی محیط های یادگیری سازنده گرای جانسون بود. روش پژوهش در این مطالعه، روش کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. جامعه این پژوهش، کلیه دانشجو ـ معلمان مرکز تربیت معلم شهید بهشتی مشهد رشته علوم تربیتی ـ آموزش ابتدایی بودند که در سال تحصیلی90-91 در آن مرکز تحصیل می کردند. روش نمونه گیری در این پژوهش روش نمونه گیری هدفمند بود و با روش نمونه گیری هدفمند تعداد 15 دانشجو ـ معلم انتخاب شدند، که چون محقق به اشباع اطلاعاتی رسید به همین تعداد نمونه بسنده کرد. ابزار پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. برای اعتبار نتایج این پژوهش، نتایج و مقوله های استخراج شده به تایید شرکت کنندگان رسید. برای تحلیل اطلاعات و متن مصاحبه ها از روش کدگذاری استقرایی استفاده شد. نتایج استفاده از الگوی جانسون در کلاس درس تجارب بسیار ارزنده ای را برای دانشجو ـ معلمان به دنبال داشت و مهمترین مقوله ها و نتایجی که از مصاحبه ها استخراج شد عبارت بودند از: استقلال، خودگردانی یا خودکفایی، توسعه توانایی حل مساله، تسلط در جستجو، بازیابی و ذخیره اطلاعات، تعاملات اثربخش و یادگیری عمیق و اثربخش. با توجه به این نتایج، استفاده از این الگو و سایر الگوهای مبتنی بر رویکرد سازنده گرایی می تواند، تاثیر زیادی بر عملکرد و موفقیت دانش آموزان و دانشجویان در دروس مختلف داشته باشد.
Constructivism approach is a relatively new approach in the field of instructional designing. The aim of this study was to identify and explore the experiences of the students and teachers of instructional designing based on the constructivism approach and constructivism learning environment design pattern. The research method in this study was qualitative method and was of the phenomenological type. All the students and the teachers of Beheshti Teacher Training Center of Mashhad Elementary Education who had enrolled in this center in the academic year 2012-2013 were chosen as the statistical population .Then، 15 students and teachers were chosen through the target sampling. Due to data saturation، the researchers found this number sufficient. The instrument being used was semi-structured interview. To validate the results of this study، the outcomes and extracted issues were confirmed by the participants. Deductive coding methods، then، was used to analyze the data and the interviews. Applying Johnson's model in the classroom resulted in gaining very significant experiences for both the students and the teachers. Independence، autonomy or self-sufficiency، problem-solving ability، dominance in research، retrieval and storage of information، effective interactions and depth learning were the factors being concluded from the interviews. According to these findings، it can be concluded that this very model and the other models which are based on constructivism approach can have a significant impact on the performance and success of students in different courses.
ملخص الجهاز:
نتایج استفاده از الگوی جانسون در کلاس درس تجارب بسیار ارزندهای را برای دانشجو ـ معلمان به دنبال داشت و مهمترین مقولهها و نتایجی که از مصاحبهها استخراج شد عبارت بودند از: استقلال، خودگردانی یا خودکفایی، توسعه توانایی حل مسأله، تسلط در جستجو، بازیابی و ذخیره اطلاعات، تعاملات اثربخش و یادگیری عمیق و اثربخش.
آنها باید بتوانند خود را با تغییرات و درخواست مداوم محیط پیرامون خود تطبیق دهند و جریان رو به رشد اطلاعات را درونی کنند (Bead " et al, 2005) )پیچیدگی عمل تدریس و فرایندهای آموزشی بر اهمیت طراحی آموزشی افزوده است، خصوصا طراحیآموزشی بر اساس رویکردسازندهگرایی (constructivist approach) که امروزه مورد توجه بسیاری از صاحبنظران امر آموزش قرار گرفته است.
این مدل شامل 6 عنصر است که عبارتند از: 1) سؤال/مورد/مسأله/پروژه: محورمدل، مسأله یا پروژه است و شامل اجزای زمینه مسأله/ پروژه، بازنمایی مسأله/ پروژه و فضای کار روی مسأله/ پروژه، 2) موارد مربوط 3) منابع اطلاعاتی 4) ابزارهای شناختی (ساختن ـ دانش) 5) ابزارهای مباحثه/همکاری 6) پشتیبانی اجتماعی و زمینهای (Firoozy ; Karami ; Karshaky " Saeedi Rezvani ,2013) چون اولا یکی از مهمترین مدلهای طراحی آموزشی در رویکرد سازندهگرایی است و ثانیا، متناسب با سطح دانش و اطلاعات این گروه از دانشجویان است.
در این مطالعه، چون دانشجویان با استفاده از انواع امکانات و وسایل آموزشی و کمک آموزشی خود درگیر امر آموزش بودند و فعالیت میکردند، در نتیجه یکی از تجارب مهم آنها یادگیری عمیق بود.
Instructional design, implementation and evaluation of an e-learning system, experience Tehran University of Medical Sciences, Iranian Journal of Medical Education, 11:348-359[Persian].