خلاصة:
شرح منظومه حکمت، تالیف رضا اکبری و سیدمحمد منافیان، کتابی است که به ادعای نویسندگان آن برای آموزش حکمت متعالیه تالیف شده است. این کتاب امتیازهای زیادی دارد، اما به باور نگارنده نمی تواند کتابی آموزشی در حکمت متعالیه باشد، زیرا علاوه بر این که آموزش فلسفه صدرایی را بسیار پیچیده کرده است، اشکالات متعددی نیز دارد؛ اشکالاتی هم در روش نویسندگان و هم در درک نادرست ایشان از مسائلی مانند موضوع فلسفه، بساطت مشتق، پیشینه بحث اصالت وجود، اتصاف ماهیت به موجودیت و حتی مسئله ای مانند حمل اولی ذاتی و حمل شایع صناعی.
Sharh-e Manzume-ye Hekmat on Existance and Nothingness composited by Dr. Reza Akbari and Seyyed Mohammad Manafiyan, is book that on the base of its auther's claim have been composited for training of Transcendental Wisdom. This book in spite of very advantages in it, Can not be training book in field of Transcendental Wisdom. Because in addition to complicated the training of Sadra's philosophy, it contains numerous problems as well. The basis of this problems being in author's method and in misunderstand of issues like: subject of philosophy, derived simplicity, history of principality of existence, qualification of essence to existence and even issues like primary essential predication and common technical predication.
ملخص الجهاز:
ایـن کتـاب امتیازهای زیادی دارد، اما به باور نگارنده نمـی توانـد کتـابی آموزشـی در حکمـت متعالیه باشد، زیرا علاوه بر این که آموزش فلسفۀ صدرایی را بسـیار پیچیـده کـرده است ، اشکالات متعددی نیز دارد؛ اشـکالاتی هـم در روش نویسـندگان و هـم در درک نادرست ایشان از مسائلی مانند موضوع فلسفه ، بساطت مشتق ، پیشینۀ بحـث اصالت وجود، اتصاف ماهیت به موجودیت و حتی مسئله ای مانند حمل اولی ذاتی و حمل شایع صناعی .
٢. ٢ امتیازهای کتاب اگر کتاب را نه متنی آموزشی در حکمت متعالیه بلکـه شـرحی جدیـد بـر شـرح منظومـۀ حکمت در نظر بگیریم ، به یقین می توان امتیازهای متعددی برای آن برشمرد که به بعضی از آن ها اشاره می کنیم : الف ) تنظیم مطالب و دسته بندی آن چه حکیم سبزواری بدون نظم (دربارٔە مسئلۀ مـورد بحث ) در اثر خود آورده است ؛ ب ) بیان مقدمات لازم در هر فصل ، پیش از ورود به توضیح مباحث آن فصل ؛ مقدماتی که گاه بسیار مفید است و در شرح غررالفرائد وجود ندارد؛ ج ) طرح پرسش هایی در پایان هر فصل که مخاطبان علاقه مند را به تأمل وامی دارد؛ د) معرفی منابعی برای مطالعۀ بیش تر در پایان هر فصل که گاه با توضیحاتی مفیـد نیـز همراه شده است .