خلاصة:
انسان در جهت تحمل هزینه کمتر، حصول سود بیشتر و سهولت دسترسی به منابع ، مکان فعالیت خود را انتخاب می نماید. یکی از مسائلی که اکثر اوقات در صنعت با آن مواجـه هسـتیم ، بهینـه کـردن مکـان مراکـز فعالیت است . استفاده از گاز طبیعی فشرده در حمل و نقل به عنوان سوختی پـاک در سراسـر دنیـا در حـال افزایش است . با رشد روز افزون وسایل نقلیه در ایران و به دلیل بالا بودن هزینه های احـداث جایگـاه هـای CNG، مکان یابی مناسب و بهینـه ایـن جایگـاه هـا از اهمیـت ویـژه ای برخـوردار اسـت . در ایـن تحقیـق جایگاه های سوخت CNG در سه آزادراه برون شهری تهران شامل آزادراه های تهران - قزوین ، تهران - ساوه و تهران - قم ، با استفاده از مدل مکان یابی جریان سوخت گیری ، مکان یابی شده است . نتایج نشان داد بهتـرین مکان بـرای احـداث جایگـاه CNG در آزادراه تهـران - قـزوین واقـع در آبیـک بـا مختصـات جغرافیـایی (٥٠/٣٦،٥٤/٠٥)، مکان انتخابی در آزادراه تهران - ساوه در پمپ بنزینی واقـع در آزاد راه تهـران - سـاوه بـا مختصات جغرافیایی (٩٩٦/٤٢، ٣٤/٥٠) و بهتـرین مکـان انتخـابی در آزادراه تهـران - قـم در آزاد راه خلـیج فارس نرسیده به کمربندی دوم تهران با مختصات جغرافیایی (٣٠/ ٥١، ٣٥/٥١) می باشد.
ملخص الجهاز:
"گرچه و در تعریف به عنوان متغیرهای ٠ و ١ بیان شده اند، می توانند در برنامه ریزی مختلط عدد صحیح به عنوان متغیرهای پیوسته با حد بالای ١ در رابطه (٧) و (٨) کاهش داده شوند(٢٨ ,٢٠٠٤ ,Lim &Kuby ) طراحی و اجرای مدل ریاضی FRLM برای آزادراه های برون شهری تهران در این بخش مکان های مناسب برای احداث جایگاه های CNG در سه آزادراه خروجی استان تهران شامل آزادراه تهران - قم (خلیج فارس )، آزادراه تهران - ساوه و مسیر تهران - قزوین که شامل آزادراه تهران - کرج و آزادراه کرج - قزوین می باشد، مشخص شده است .
/ / شکل (١): نقشه شماتیک نقاط موجود شامل ایستگاه های CNG و مکان های کاندید و مکان انتخابی در مسیرتهران - قزوین (Maps Google, 2014) مدل ریاضی FRLM برای آزادراه تهران - ساوه این مسیر دارای ٦ نقطه است که با توجه به مدل ١٥ مسیر خواهیم داشت .
پـس از جمـع آوری اطلاعـات مربـوط بـه ورودی های مدل شامل ایستگاه های CNG موجـود و در حـال سـاخت در مسـیرهای خروجـی تهران ، مکان های کاندید جهت احداث جایگاه ، تعداد جایگاه هایی که باید در هر کدام از سه آزادراه برون شهری تهران طی سال های ١٣٩١-١٣٩٥ احداث شوند، شناسایی خودرو بحرانی طرح و هـم چنین تعیین فواصل کیلومتری میان جایگاه های موجود و در حال ساخت و نیز نقاط کاندید، مـدل FRLM برای هریک از مسیرها طراحی و اجرا شد."