خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین ابعاد شخصیت، الگوهای ارتباطی خانواده با رفتار جرأت مندانه در دانشجویان بود. پژوهش حاضر از نوع مقطعی بوده و رویکرد توصیفی از نوع همبستگی هست. شرکت کنندگان پژوهش شامل 223 نفر دانشجوی دختر (113) و پسر (110) مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور جیرفت در سال 92-1391 بودند که بر اساس روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تصادفی انتخاب گردیدند و مقیاس ویژگیهای شخصیتی (آیزنک، 1973)، مقیاس تجدید نظر شده الگوهای ارتباطی خانواده (فیتزپاتریک و ریچی، 1994) و پرسشنامه ابراز وجود (هرزبرگر و همکاران،1984) را تکمیل نمودند. برای تعیین پایایی پرسشنامه ها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. یافته ها نشان داد که این پرسشنامه ها از ویژگی های روانسنجی مناسبی برخوردار هستند. با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه به روش همزمان، میزان پیش بینی رفتار جرأت مندانه توسط ابعاد شخصیت و ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها نشان داد که بعد برونگرایی پیشبینی کننده مثبت و معنادار و بعد روان رنجوری پیشبینی کننده منفی و معنادار رفتار جرأتمندانه است. همچنین، جهت گیری گفت و شنود خانواده پیش بینی کننده مثبت و معنادار وجهت گیری همنوایی پیش بینی کننده منفی و معنادار رفتار جرأت مندانه می باشد. در مجموع یافته های پژوهش حاضر نشان داد که دارا بودن برخی ویژگی های شخصیتی و ارتقاء گفت و شنود خانواده با افزایش رفتار جرأتمندانه در فرزندان مرتبط است.
ملخص الجهاز:
شرکت کنندگان پژوهش شامل ٢٢٣ نفر دانشجوی دختر (١١٣) و پسر (١١٠) مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور جیرفت در سال ٩٢-١٣٩١ بودند که بر اساس روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تصادفی انتخاب گردیدند و مقیاس ویژگیهای شخصیتی (آیزنک ، ١٩٧٣)، مقیاس تجدید نظر شده الگوهای ارتباطی خانواده (فیتزپاتریک و ریچی، ١٩٩٤) و پرسشنامه ابراز وجود (هرزبرگر و همکاران ،١٩٨٤) را تکمیل نمودند.
واژگان کلیدی: الگوهای ارتباطی خانواده ، دانشجویان ، رفتار جرأت مندانه ، ویژگیهای شخصیت مقدمه ارتباط با دیگران یکی از مهم ترین و در عین حال با ارزش ترین بخش زندگی هر فرد را تشکیل میدهد و در سال های اخیر توجه زیادی به مبحث تعامل اجتماعی ماهرانه شده است .
Deborah & Gustavo دانشجویان پیش بینی کند؟ ٣- آیا ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده میتواند رفتار جرأت مندانه را در دانشجویان پیش بینی کند؟ روش پژوهش این پژوهش از نوع مقطعی بوده و روش مورد استفاده ، روش توصیفی از نوع همبستگی میباشد.
داده های جدول ٣ نشان میدهد که بعد برون گرایی شخصیت پیش بینی کننده مثبت و معنادار رفتار جرأت مندانه (٠٠٠٠١<P ، ٠/٢٣= β) و بعد روان رنجوری شخصیت پیش بینی کننده منفی و معنادار رفتار جرأت مندانه (٠/٠٠٠١< P، ٠/٢٢- = β) میباشد.
در ادامه بررسیها، نتایج نشان داد که ، بین جهت گیری گفت و شنود در خانواده و رفتار جرأت مندانه در فرزندان ، رابطه مثبت و معنادار و بین جهت گیری همنوایی در خانواده و جرأت مندی فرزندان در روابط اجتماعی، رابطه منفی و معناداری وجود دارد که این یافته با نتایج پژوهش (جوکار و رحیمی، ١٣٨٦ و کشتکاران ، ١٣٨٨) همسو میباشد.