خلاصة:
اهمیت آموزش و پرورش پیش از دبستان در دوران کودکی در کیفیت بخشی به زندگی کودکان و تاثیر آن بر سال های تحصیل و پس از آن واضح و مبرهن بوده و در پژوهش های بسیاری نیز به اثبات رسیده است . آنچه ضروری است ک بیشتر به آن پرداخته شود، کیفیت این آموزش ها است. آموزش های متداول برای دوره (آمادگی/پیش از دبستان) در جامعه امروزمان، کمتر از برنامه، رویکرد و روشی خاص برآمده اند و در مواردی معدود هم اگر روشی را پی گرفته اند، کامل اجرا نشده و بیشتر دربرگیرنده فعالیت های پراکنده ای، تابع سلیقه، شرایط بوده و در یک جمع بندی، به طور غالب، موضوع/محتوی/بزرگسال محور هستند. این مقاله برگرفته از تجربه نگارنده در برخورداری از آموزش های برنامه ریزی چندبعدی در دوره کارشناسی، شرکت درکارگاههای این برنامه ریزی ، مطالعه پژ وهش های انجام شده در بررسی برنامه ریزی چندبعدی از جنیه های مختلف و انجام پژوهش بررسی تأثیر آموزش و پرورش پیش دبستانی بر مبنای برنامه ریزی چند بعدی بر رشد مهارتهای اجتماعی کودکان (یکی از کلیدی ترین مهارت ها در عصر اطلاعات و ارتباطات) پیشدبستانی است. ابزار پژوهش، آزمون مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت (1990)، هنجاریابی شده توسط بهشته ابدی (1387) و روش آن نیمه آزمایشی بود. نتایج نشانگر تفاوت معنادار بین نمرات گروه آزمایش و کنترل در هر سه مولفهی مهارتهای اجتماعی و نشانگری از تأثیر مثبت آموزش و پرورش پیش دبستانی بر مبنای برنامه ریزی چند بعدی بر رشد مهارتهای اجتماعی کودکان در مقایسه با سایر روش های متداول است
ملخص الجهاز:
نتایج پژوهش نشانگر تفاوت معنادار بین نمرات گروه آزمایش و کنترل در هر سه مولفه ی مهارت های اجتماعی و نشانگری از تأثیر مثبت آموزش و پرورش پیش دبستانی بر مبنای برنامه ریزی چند بعدی بر رشد مهارت های اجتماعی کودکان در مقایسه با سایر روش های متداول است .
مقدار T مشاهده شده (٣/٢٦) با درجه آزادی ٢٩٨ در سطح ١% معنادار میباشد، بنابراین با ٩٩% اطمینان میتوان نتیجه گرفت که فرضیه ما مبنی براین که آموزش و پرورش پیش دبستان بر مبنای برنامه ریزی چند بعدی بر مهارت های اجتماعی کودکان در بعد همیاری موثر است تأیید میشود.
(٠٠١<p) فرضیه ٢: آموزش و پرورش پیش دبستان بر مبنای برنامه ریزی چند بعدی بر مهارت های اجتماعی کودکان در بعد جرأت ورزی موثر است .
مقدار T مشاهده شده (٣/٩٤) با درجه آزادی ٢٩٨ در سطح ١% معنادار میباشد، بنابراین با ٩٩% اطمینان میتوان نتیجه گرفت که فرضیه ما مبنی براین که آموزش و پرورش پیش دبستان بر مبنای برنامه ریزی چند بعدی بر مهارت های اجتماعی کودکان در بعد جرأت ورزی موثر است تأیید میشود.
(٠٠١<p) فرضیه ٣: آموزش و پرورش پیش دبستان بر مبنای برنامه ریزی چند بعدی بر مهارت های اجتماعی کودکان در بعد خویشتن داری موثر است .
مقدار T مشاهده شده (٤/٢٨) با درجه آزادی ٢٩٨ در سطح ١% معنادار می باشد، بنابراین با ٩٩% اطمینان میتوان نتیجه گرفت که فرضیه پزوهش مبنی براین که آموزش و پرورش پیش دبستان بر مبنای برنامه ریزی چند بعدی بر مهارت های اجتماعی کودکان در بعد خویشتن داری موثر است تأیید میشود.