خلاصة:
هدف اصلی این پژوهش، بررسی عوامل موثر بر توسعه صادرات فرش در دوران اقتصاد مقاومتی با نگاهی
به بازاریابی اسلامی، می باشد. این تحقيق از نظر هدف، از نوع توسعه ای و بر حسب نحوه گردآوری داده ها
از نوع توصيفی و از ميان انواع تحقيق های توصيفی، از نوع همبستگی می باشد. پژوهش از جهت نحوه
گردآوری دادهها از نوع پژوهش های آميخته (کمی-کيفی)میباشد. در این پژوهش، جهت گردآوری
دادهها از پرسشنامه و مصاحبه نيمه ساختار یافته استفاده شده است. در سطح کيفی این پژوهش اقدام به
انجام مصاحبه با صاحبنظران و کارشناسان در حوزه صنعت فرش و صادرکنندگان و فروشندگان شد. جامعه
آماری پژوهش حاضر شامل صاحبنظران و کارشناسان در حوزه صنعت فرش دستباف و صادرکنندگان و
فروشندگان این صنعت بود که به روش قضاوتی 196 نفر برای پاسخگویی انتخاب شدند. تجزیه و تحليل
داده های پژوهش با بهرهگيری از رگرسيون خطی چندمتغيره به روش همزمان و گام به گام و تحليل
واریانس یکراهه انجام شد. نتایج آزمونهای رگرسيون نشان داد که چهار مولفه برنامه ریزی، سازماندهی،
محيط تکنولوژیکی و آميخته توزیع بر توسعه صادرات فرش در دوران اقتصاد مقاومتی با نگاهی به
بازاریابی اسلامی تاثير دارند. نتایج آزمون تحليل واریانس نشان داد که بين دیدگاه کارشناسان،
صادرکنندگان و فروشندگان تفاوت معناداری در مورد عوامل موثر بر توسعه صادرات فرش در دوران
اقتصاد مقاومتی وجود ندارد.
ملخص الجهاز:
نتايج آزمونهاي رگرسيون نشان داد که چهار مولفه برنامه ريزي، سازماندهي، محيط تکنولوژيکي و آميخته توزيع بر توسعه صادرات فرش در دوران اقتصاد مقاومتي با نگاهي به بازاريابي اسلامي تاثير دارند.
نتايج آزمون تحليل واريانس نشان داد که بين ديدگاه کارشناسان ، صادرکنندگان و فروشندگان تفاوت معناداري در مورد عوامل موثر بر توسعه صادرات فرش در دوران اقتصاد مقاومتي وجود ندارد.
در جدول بالا مقدار R٢ تعديل شده برابر 1 Enter با ٠/٩٧٢ ميباشد که نشان ميدهد اين عوامل ميتواند ٩٧ درصد از تغييرات توسعه صادرات فرش در دوران اقتصاد مقاومتي تبيين کند.
در اين جدول منبع تغييرات توسعه صادرات فرش در دوران اقتصاد مقاومتي در دو منبع رگرسيون و باقيمانده نشان داده شده است .
12446 در گام اول برنامه ريزي در گام دوم برنامه ريزي و سازماندهي در گام سوم برنامه ريزي، سازماندهي و محيط تکنولوژيکي در گام چهارم برنامه ريزي، سازماندهي، محيط تکنولوژيکي و آميخته توزيع متغير وابسته : صادرات فرش جهت تعيين اين که کدام يک از مؤلفه هاي عوامل شناسايي شده ، ميتوانند پيش بيني کننده مناسبي براي توسعه صادرات فرش در دوران اقتصاد مقاومتي باشند؛ از آزمون رگرسيون چندگانه به شيوه گام به گام ١ استفاده شد.
نتايج جدول شماره (٦) نشان ميدهد که مدل رگرسيون پيش بيني توسعه صادرات فرش در دوران اقتصاد مقاومتي در چهار گام انجام شده است .
به عبارت ديگر، برنامه ريزي براي اين صنعت که از مولفه هاي عوامل مديريتي است به تنهايي ٠,٨٩ درصد از واريانس توسعه صادرات فرش در دوران اقتصاد مقاومتي را تبيين ميکند.