خلاصة:
این پژوهش با هدف مطالعه تاثیر آموزش مبتنی بر اصل چند حسی مایر بر افزایش هیجان پیشرفت دانش آموزان دارای مشکلات جسمی – حرکتی انجام شد. جامعه ی آماری این پژوهش ، دانش آموزان دارای نقایص جسمی مشغول به تحصیل در پایه هشتم مدارس خاص شهر تهران (١٥٢ نفر) در سال تحصیلی ٩٥-١٣٩٤ بودند که برای نمونه گیری از این جامعه ، چهار مدرسه به تصادف انتخاب شد، ابزار این پژوهش پرسشنامه هیجان تحصیلی پکران می باشد. از هر مدرسه یک کلاس پایه ی هشتم مدارس خاص برگزیده شد و به تصادف به دو گروه تقسیم شدند. سپس دو کلاس به تصادف به گروه آزمایشی (معادل ١٥ آزمودنی) و دو کلاس به گروه گواه (معادل ١٥نفر) اختصاص یافت . برای یک گروه از آموزش مبتنی بر اصل چند حسی مایر و برای گروه دیگر شیوه ی رایج مورداستفاده شد و پیش و پس از طی این دوره ی آموزشی از دو گروه ، پرسشنامه هیجان های تحصیلی پکران گرفته شد. داده های گرداوری شده با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج نشان میدهد که متغیر مستقل میتواند هیجان تحصیلی را در دانش آموزان مبتلا به نقایص جسمی بهبود بخشد. لذا توصیه میشود با توجه به آثار مثبت مترتب بر آموزش بر مبنای اصول چند حسی از این اصول در تدریس مدارس خاص بهره برده شود.
ملخص الجهاز:
"این شیوه به ویژه برای آموزش کودکان دارای نقایص جسمی میتواند مثمر ثمر باشد، چراکه اطلاعات از طریق تمامی حس ها به آنان منتقل شده و باعث بهبود در توانمندیهای یادگیری آنان میشود، شیوه ی آموزشی چندرسانه ا ی شیوه ای است که میتواند انگیزش و هیجان دانش آموزان را تحت تأثیر قرار دهد و موجب بالا رفتن هیجان و انگیزش تحصیلی در دانش آموزان شود (٢٠١٤,Mayer).
جدول ٣: تحلیل کوواریانس یکراهه در دل مانکووا برای بررسی اثر گروه باحذف اثر پیش آزمون منبع تغییرات مجموع درجات میانگین آماره ی سطح اندازه مجزورات آزادی مجزورات F معناداری اثر هیجان مرتبط با ١٠٦٥٠,٨٤ ١ ١٠٦٥٠,٨٤ ٦٨٩,٨٤ ٠,٠٠١ ٠,٩٦ هکیلاجاس ن مرتبط با ٢٥٦٦,٧٢ ١ ٢٥٦٦,٧٢ ١٨,٦٢ ٠,٠٠١ 0,50 اهمیتجحاان ن مرتبط با ٦٣٨٩,٨٣ ١ ٦٣٨٩,٨٣ ٦٠,٤٦ ٠,٠٠١ 0,707 یادگیری نتایج جدول ٣ نشان میدهد که آموزش گروهی به روش چند رسانه ای مایرز باعث بهبود (افزایش ) نمره ی مولفه های هیجان های تحصیلی شده است .
بررسی روابط ساختاری خودپنداره ، یادگیری خود تنظیمی و موفقیت تحصیلی دانشجویان ؛ مجله روش ها و مدل های روانشناسی؛ تابستان ١٣٩٠- سال اول ، شماره ٤ (١٤ صفحه - از ٥٩ تا ٧٢ ــ کدیور، پروین ؛ فرزاد، ولی الله ؛ کاوسیان ، جواد؛ نیکدل ، فریبرز، ١٣٨٨، رواسازی پرسشنامه هیجان های تحصیلی پکران ؛ فصلنامه نوآوری آموزشی؛ شماره ٣٢، سال هشتم ــ کدیور،پروین ، ١٣٨٠،بررسی خودکارآمدی، خودگردانی و هوش در پیشرفت درسی دانش آموزان بـه منظـور الگویی برای یادگیری بهینه ، پژوهشکده تعلیم تربیت ."