خلاصة:
در سالهای اخیر، رهنمودهایی از سوی مقام معظم رهبری مبنـی برتولیـدملی و حمایت از کار و سـرمایه ایرانـی ارائـه شـده اسـت . ایشـان تولیـد ملـی را، اساس و حلقه ی اساسی پیشرفت اقتصاد دانسته و بر لزوم حمایت مسـئولان از این امر تاکید کرده انـد. تولیـد دارای ابعـاد گونـاگون اسـت . از یـک طـرف اشتغال را افزایش میدهد و از طرفی سبب کاهش واردات میشود. به عـلاوه اثر روانی آن یعنی افزایش اعتماد به نفس و غرور ملی را ارتقا داده و اثـرات هویت بخش آن بر شخصیت تک تک مردم نیـز مـوثر خواهـد بـود. اسـتقلال اقتصادی نیز از مسیر تولید میگذرد. این پژوهش در پی شناسایی بسترهای همکاری اثربخش میان دولت و تولیدکنندگان داخلی در راستای تقویت تولیـد و برآورده شدن منافع ملی است . مقوله های تولیـد در ایـن پـژوهش ابتـدا بـر اساس مطالعات انجام شـده در مـورد کلمـات کلیـدی مـرتبط بـا تولیـد ملـی، استخراج شده و پس از جمع آوری، سوالات اولیه حـول موضـوع ، طراحـی و در قالب مصاحبه های نیمه ساختاریافته نظرات خبرگان امر جمـع آوری شـده است . جامعه آماری شامل فعالین حوزه تولید و نیز مسئولین اجرایـی کشـور در وزارت خانه صنعت ، معدن و تجارت و کارشناسان اتاق بازرگانی و غیـره بوده اند. برای کسب نظر از روش نمونه گیری گلوله برفی استفاده شده است . برای تحلیل مصاحبه ها از تحلیل محتوای کیفی بهره گرفته شـده و نتـایج در قالب یک مدل مفهومی، به نمایش درآمده است . یافته های این پـژوهش نشـان میدهد، همکاری بین دولت و تولیدکنندگان با مداخله هوشـمندانه و از طریـق ایجاد بسترهای مناسب مالی، تنظیم شرایط فعالیت هـا و محصـولات ، تنظـیم نیز، بـا معیارهای موجود تایید شده است .
ملخص الجهاز:
) شکل ١ عوامل کلیدی رشد صنعت در نروژ در پژوهش هاشمی و همکارانش (٢٠١٢ ,Abadi &Hashemi, Nahidi ) مدل علمی حمایت دولت از تولید داخلی و افزایش درآمد در بنگاههای اقتصادی ارایه شده است .
صادرات غیرنفتی نیز می تواند اثرات مختلفی بر تولید ملی یک کشور داشته باشند،پس در شرایط تحریم های کنونی توجه به عوامل تأثیرگذار بر صادرات غیرنفتی اهمیت و ضرورت بیشتری دارد، در تحقیق ناهیدی و همکاران ، اثرات سرمایه گذاری مستقیم خارجی و فناوری اطلاعات و ارتباطات وبهره وری کل عوامل تولید بر صادرات غیرنفتی ایران قابل توجه اعلام شده است (٢٠١٢ ,Hosseinpor &Nahidi ).
(٢٠١٠ ,Nakhaei &Rezaei, Chizari ) در حال حاضر بسیاری از بخشهای اقتصادی کشور در موقعیتی هستند که در بازارهای داخلی به دلیل حمایتهای غیر اصولی دولت دارای مزیتهای غیر واقعی هستند که با روند رو به گسترش بازارهای جهانی و اقتصاد باز این بخشها متحمل زیانهای سنگینی خواهند شد, در نتیجه حمایت اصولی و هدفمند از تولید محصولاتی که توان رقابت در بازارهای بین المللی را دارا باشند می تواند تضمین کننده حضوری موفق در بازارهای جهانی باشد.
(٢٠٠٩ ,Dashti &Hosseinzadhe, Esfahani ) اصولا واژه حمایت به مجموعه اقدامات و تدابیر ویژه دولت ها به منظور کمک به فعالیت های تولیدی داخلی در برابر رقابت های خارجی اتلاق می گردد ؛ لذا مکتب حمایت گرایی به مفهوم پشتیبانی از تعرفه های حمایتی به عنوان یک وسیله ضروری در جهت حمایت از صنایع داخلی و تولید ملی است .