خلاصة:
مطالعه حاضر با هدف آزمون نقش واسطه اي مقابله مذهبي در رابطه استرس ادراك شده و بهزيستي هيجاني در بيماران سرطاني انجام شد. 155 بيمار به نسخه كوتاه مقياس مقابله مذهبي (پارگامنت، كوينگ و پرز، 2000)، مقياس استرس ادراك شده (كوهن، كمارك و مرملستين، 1983) و فهرست عواطف مثبت و منفي (واتسون، كلارك و تلگن، 1988) پاسخ دادند. به منظور آزمون نقش واسطه اي مقابله مذهبي در رابطه استرس ادراك شده و بهزيستي هيجاني از روش مدل يابي معادلات ساختاري استفاده شد. نتايج نشان داد كه رابطه خودكارآمدي ادراك شده با راهبرد مقابله مذهبي مثبت، مثبت و معنادار و رابطه درماندگي آموخته شده با راهبرد مقابله مذهبي منفي، مثبت و معنادار، رابطه خودكارآمدي ادراك شده با عاطفه مثبت، مثبت و معنادار و رابطه بين درماندگي آموخته شده با عاطفه منفي، مثبت و معنادار و در نهايت، رابطه مقابله مذهبي مثبت با عاطفه مثبت، مثبت و معنادار و رابطه مقابله مذهبي منفي با عاطفه منفي، مثبت و معنادار بود. همچنين، نتايج از نقش واسطه اي راهبردهاي مقابله مذهبي مثبت و منفي در رابطه بين استرس ادراك شده و بهزيستي هيجاني حمايت كردند. در نهايت، در مدل مفروض، تمامي وزن-هاي رگرسيوني از لحاظ آماري معنادار بودند و متغيرهاي پيش بين به ترتيب حدود 80 و 60 درصد از پراكندگي متغيرهاي عاطفه مثبت و منفي را تبيين كردند. نتايج پژوهش حاضر نشان مي دهد كه در بين بيماران سرطاني در مواجهه با تجارب استرس زا، بخشي از پراكندگي اندازه هاي منتسب به عواطف مثبت و منفي آنها، از طريق تمايز در مقادير راهبردهاي مقابله مذهبي مثبت و منفي قابل تبيين است.
This study examined the mediating role of religious coping on the relationship between perceived stress and emotional well-being among cancer patients. On a sample consisting of 155 cancer patients were administrated the Brief Religious Coping Scale (Pargament، Koenig & Perez، 2000)، the Perceived Stress Scale (Cohen، Kamarck & Mermelstein، 1983) and the positive affect and negative affect schedule (Watson، Clark & Tellegen، 1988). Structural equation modeling was used to assess the mediating role of religious coping on the relationship between perceived stress and emotional well-being among cancer patients. Results indicated that there is a significant positive correlation between perceived self-efficacy with positive religious coping، significant positive correlation between perceived helplessness with negative religious coping، significant positive correlation between perceived self-efficacy with positive affect and a significant positive correlation between perceived helplessness with negative affect. Results also indicated that the relationship between perceived stress and emotional well-being by positive and negative religious coping strategies is mediated. All of the regression weights in the proposed model were statistically significant and model' predictors accounted for 80 and 60% of the variance in positive and negative affect، respectively. These findings show that in cancer patients when encountering to stressful experiences، difference in scores of positive and negative affect among patients، accounted for by difference in degree of positive and negative religious coping strategies.