خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجیگری مدیریت دانش در تأثیر فرهنگ یادگیری روی نوآوری سازمانی کارکنان دانشگاه است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر معادلات ساختاری است. بدین منظور نمونهای به حجم 189 آزمودنی، از بین کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهر بابل با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. نتایج اجرای همبستگی پیرسون نشان داد که متغیرهای فرهنگ یادگیری، مدیریت دانش و نوآوری سازمانی دو به دو با هم همبستگی دارند. با اجرای الگوی معادلات ساختاری برای آزمون تأثیر فرهنگ یادگیری روی نوآوری سازمانی از طریق متغیر میانجی مدیریت دانش مشخص شد که الگوی پیشنهادی از برازش خوبی برخوردار است و نوآوری سازمانی زمانی که مدیریت دانش در سازمان حاکم باشد از فرهنگ یادگیری تأثیر می پذیرد.
ملخص الجهاز:
"مدل مفهومی پژوهش بر این اساس ، در این پژوهش به فرضیه های ذکر شده و فرضیة زیر پاسخ داده می شود: فرضیة ٤: آیا فرهنگ یادگیری با میانجیگری مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی تأثیر غیر مستقیم و معنادار و مثبت دارد؟ روش شناسی پژوهش : این پژوهش بر اساس هدف در زمره پژوهش های کاربردی محسوب می شود، زیرا نتایج پژوهش قابل استفاده برای تمامی سازمان ها و نظام های آموزشی و پژوهشی ، به خصوص دانشگاه های شهر بابل است و بر اساس چگونگی به دست آوردن داده های مورد نیاز توصیفی - پیمایشی و از نوع همبستگی است که در آن روابط متغیرها بر اساس هدف تحلیل می شود.
بر اساس یافته های این پژوهش وجود فرهنگ یادگیری و مدیریت دانش در دانشگاه باعث بروز خلاقیت ، ایده پروری و تسهیل رفتارهای نوآورانه می شود، لذا از آنجا که توسعه و گسترش فرهنگ یادگیری و مدیریت دانش فرآیند نوآوری سازمانی را تسهیل می کند و سازمان ها را در موقعیتی جدید قرار می دهد، به همین منظور در این بخش بر اساس نتایج حاصله از آزمون های انجام شدة آماری ، با توجه به همة عوامل پیشنهاداتی ارائه می شود."