خلاصة:
زمینه و هدف: هوش فرهنگی دامنه جدیدی از هوش است که ارتباط بسیار زیادی با محیط های کاری متنوع دارد، بر اساس تقسیم بندی مرکز مطالعات هوش فرهنگی، چهار بعد راهبرد، انگیزه، دانش و رفتار را می توان به عنوان اجزای هوش فرهنگی در نظر گرفت. هدف از این تحقیق، بررسی رابطه هوش فرهنگی فرماندهان و مدیران دانشگاه علوم انتظامی امین با سبک رهبری تحول آفرین می باشد.
روش شناسی: این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل فرماندهان و مدیران دانشگاه علوم انتظامی امین با حجم 150 نفر می باشد و با استفاده از فرمول کرجسی و مورگان تعداد 108 نفر به روش طبقه ای نسبی انتخاب و مورد پرسش قرار گرفته اند. داده ها به کمک پرسشنامه روا و پایا (89/ 0) جمع آوری و برای آزمون فرضیه ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس استفاده شده است.
یافته ها: یافته های تحقیق نشان می دهد که بین هوش فرهنگی و ابعاد آن (راهبرد، دانش) با سبک رهبری تحول آفرین رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. همچنین بین انگیزش و رفتار هوش فرهنگی فرماندهان و مدیران دانشگاه علوم انتظامی امین و سبک رهبری تحول آفرین، رابطه معناداری وجود ندارد.
نتیجه گیری: نتایج به دست آمده نشان می دهد که بین هوش فرهنگی و سبک رهبری تحول آفرین فرماندهان و مدیران دانشگاه علوم انتظامی امین و برحسب؛ سابقه خدمتی، تحصیلات، نوع مشاغل، سابقه مدیریت و جایگاه شغلی تفاوت معناداری وجود ندارد.
ملخص الجهاز:
رابطه هوش فرهنگی فرماندهان و مدیران دانشگاه علوم انتظامی امین با سبک رهبری تحول آفرین تاریخ دریافت : ١٣٩٣/٠٩/١٠ تاریخ پذیرش: ١٣٩٣/١٢/١٧ روح الله سالار،١ علی باباییان،٢ احمد سوری،٣ حیدر پهلوانی 4 از صفحه ٦٧ تا ٨٨ چکیده زمینه و هدف: هوش فرهنگی دامنۀ جدیدی از هوش است که ارتباط بسیار زیادی با محیط های کاری متنوع دارد، بر اساس تقسیم بندی مرکز مطالعات هوش فرهنگی، چهار بعد راهبرد، انگیزه، دانش و رفتار را میتوان به عنوان اجزای هوش فرهنگی در نظر گرفت .
نتیجه گیری: نتایج به دست آمده نشان میدهد که بین هوش فرهنگی و سبک رهبری تحول آفرین فرماندهان و مدیران دانشگاه علوم انتظامی امین و برحسب ؛ سابقه خدمتی، تحصیلات، نوع مشاغل ، سابقه مدیریت و جایگاه شغلی تفاوت معناداری وجود ندارد..
بنابراین سؤال 1- Early & Ang 2- Bass & Avolio اصلی این تحقیق این است که آیا بین هوش فرهنگی فرماندهان و مدیران دانشگاه علوم انتظامی امین و سبک رهبری تحول آفرین رابطه معناداری وجود دارد؟ مبانی نظری: فرهنگ ؛ شاید بیش از هر واژة دیگری، در این واژه حوزة علوم اجتماعی، مناقشه برانگیز و چالش آفرین بوده و هنوز هم بر سر تعریف واحد آن، توافق و تفاهمی نشده است (عسکریوزیری، ١٣٩٠: ٢٩ـ٢٣).
فرضیه های فرعی بین راهبرد هوش فرهنگی فرماندهان و مدیران دانشگاه علوم انتظامی امین و سبک رهبری تحول آفرین رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه فرعی دوم: بین دانش هوش فرهنگی فرماندهان و مدیران دانشگاه علوم انتظامی امین و سبک رهبری تحول آفرین رابطه معناداری وجود دارد.