خلاصة:
زمینه و هدف: نیروی انسانی یکی از عوامل بقای سازمان ها است. از دیدگاه کلی، موفقیت هر سازمان بستگی به تلاش و رضایت شغلی کارکنان آن سازمان دارد. هدف این تحقیق، بررسی نقش میانجی مالکیت روان شناختی در ارتباط بین رهبری خدمتگزار و رضایت شغلی است.
روش شناسی: روش پژوهش، همبستگی می باشد که جامعه آماری پژوهش تعداد 435 نفر از کارکنان شاغل در دانشگاه علوم انتظامی امین بودند که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 204 نفر انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه بوده است. برای جمع آوری داده های مربوط به بخش رهبری خدمتگزار از پرسش نامه قلی پور و حضرتی(1388)، رضایت شغلی از پرسشنامه ی رضایت شغلی مینه سوتا و در بخش مالکیت روان شناختی از پرسش نامه وان داین و پیرس(2004) استفاده شد. روایی و پایایی پژوهش توسط مدل سازی معادلات ساختاری انجام شده است.
یافته ها: رهبری خدمتگزار با رضایت شغلی کارکنان شاغل در دانشگاه علوم انتظامی امین رابطه ای مثبت دارد. همچنین نقش میانجی گری مالکیت روان شناختی در ارتباط بین رهبری خدمتگزار و رضایت به تایید رسید.
نتیجه گیری: با ایجاد حس مالکیت و انگیزه حفظ و بهبود مالکیت کارکنان و اعمال رهبری خدمت گزار می توان زمینه افزایش رضایت شغلی را فراهم کرد.
ملخص الجهاز:
"پیرس و همکاران(٢٠٠١، ٢٠٠٣) نشان دادند که مفهوم مالکیت روانشناختی از مفاهیمی مانند تعهد سازمانی، خشنودی شغلی، رضایت شغلی، هویت سازمانی، توانمندسازی روانشناختی و مشارکت شغلی از نظر هسته ی مفهومی مثل تصرف، 1- Dipboye 2- Bass 3- Laub 4- Spears 5- Pierce 6- Druskat & Pescosolido 7- Ozler, Yilmaz & Ozler 8- Furby پایه ی انگیزشی، میزان رشد و پیامدها متمایز است .
در مورد 1- Avey& All 2- blake برای سازمانها است و سبک های سنتی دیگر پاسخگوی چالش های جدید سازمان و کارکنان نیستند، ویژگیهای رهبری خدمتگزار را بدین صورت تبیین میکند؛ توجه داشتن به دیدگاههای مشارکتی در تصمیم گیریها، هدایت و راهنمایی پیروان، ایجاد محیطی مناسب برای فعالیت کارکنان، اتخاذ تصمیمات صحیح و بینقص و توجه به آینده (لاب ١، ١٩٩٩).
از این رو، در راستای افزایش اثربخشی سازمانی، مهم این است که رهبران، کارکنان خود را در دستیابی به ظرفیت های بالقوه خودشان حمایت و پشتیبانی کنند و این دقیقا همان چیزی است که رهبران خدمتگزار به وسیله احترام گزاردن به کارکنان، ایجاد / نمودار ٢: ضرایب معناداری جدول ٤: نتایج آزمون فرضیه ها ردیف فرضیه ضرایب T نتیجه 1 بین رهبری خدمتگزار و رضایت شغلی رابطه ای مثبت و معناداری وجود دارد.
جدول (٢): شاخص آماری توصیفی و نتایج تجربی مدلهای محاسبه ای ردیف متغیر میانگین واریانس استخراج شده پایایی ترکیبی آلفای کرونباخ 1 رهبری خدمتگزار 0/511 0/835 0/832 2 رضایت شغلی 0/501 0/754 0/790 3 مالکیت روانشناختی 0/523 0/746 0/769 ٢-٣) روایی واگرا یکی از روشهایی که برای سنجش روایی واگرایی استفاده میشود، روش بارهای عاملی متقابل است ."