خلاصة:
زمینه و هدف: از آنجا که آموزش کارکنان مهم ترین تواناساز یک سازمان محسوب می شود و برنامه درسی هسته اصلی، همه فعالیت های آموزشی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش کیفیت برنامه درسی بر بهبود عملکرد کارکنان ناجا انجام شد.
روش: روش پژوهش روش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری، کارکنان نیروی انتظامی شهر مشهد بودند، که به دلیل محدودیت دسترسی100 نفر از آنان که در دوره های آموزش ضمن خدمت حاضر بودند، به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه محقق ساخته، 33 سوالی کیفیت برنامه درسی و21سوالی عملکرد کارکنان استفاده گردید. ضریب پایایی با آلفای کرونباخ برای کیفیت برنامه درسی97/ 0 و برای بهبود عملکرد کارکنان 98 /0به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری همبستگی پیرسون، رگرسیون ساده و چندگانه استفاده شده است.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که اکثر مولفه های کیفیت برنامه درسی و بهبود عملکرد کارکنان دو به دو با هم همبستگی دارند و تنها بین دو مولفه کیفیت برنامه درسی(امکانات، ارزشیابی) با مولفه عملکرد شغلی کارکنان رابطه معناداری وجود ندارد. نتایج ضریب رگرسیون ساده نشان داد که کیفیت برنامه درسی قادر به پیش بینی بهبود عملکرد کارکنان می باشد؛ رگرسیون چندگانه مشخص کرد از شش خرده مولفه کیفیت برنامه درسی تنها خرده مولفه هدف، قادر به پیش بینی بهبود عملکرد کارکنان است.
نتیجه گیری: برنامه درسی تنها مولفه ای است که قادر به پیش بینی بهبود عملکرد کارکنان می باشد، بنابراین می توان نتیجه گرفت که تعیین دقیق اهداف برنامه درسی سبب ارتقاء کیفیت برنامه درسی و متعاقب آن بهبود عملکرد کارکنان می شود.
ملخص الجهاز:
نقش کیفیت برنامه درسی آموزشهای ضمن خدمت بر بهبود عملکرد کارکنان (مورد مطالعه : کارکنان نیروی انتظامی شهر مشهد) تاریخ دریافت : ١٣٩٣/١١/١٥ تاریخ پذیرش: ١٣٩٤/٠٢/٢٧ مرتضی کرمی،١ زهرا وقاری زمهریر٢، ساناز عبیری 3 از صفحه ٢٣ تا ٤٢ چکیده زمینه و هدف: از آنجا که آموزش کارکنان مهم ترین تواناساز یک سازمان محسوب میشود و برنامه درسی هسته اصلی، همه فعالیت های آموزشی است .
از سویی دیگر میتوان گفت ، هدف اصلی مدیریت منابع انسانی در هر سازمان کمک به عملکرد بهتر، یعنی افزایش کارایی به منظور نیل به اهداف آن سازمان است (ایزدی و کریمی، ١٣٨٧) و یکی از راهکارهای مناسب برای حفظ کارکنان در سازمان و بهبود عملکرد آنان، ارائه برنامه های آموزشی مناسب و با کیفیت به آنها است و اجرای چنین برنامه های تأثیر زیادی در افزایش تعهد کارکنان و جلوگیری از تحلیل رفتن ذخیره دانش و مهارت موجود در سازمان دارد (مولدر، ٢٠٠١).
با توجه به آنچه بیان شد، پژوهشگران در این تحقیق به بررسی تأثیر کیفیت برنامه درسی و عناصر آن به عنوان، محور آموزشهای ضمن خدمت بر بهبود عملکرد کارکنان نیروی انتظامی به عنوان یک سازمان مؤثر که خدمات آن زیربنای تمام فعالیت های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است (پورصادق و موحدی صفت ، ١٣٨٧)، پرداختند.
آموزش ضمن خدمت یکی از بهترین راه های تامین و تربیت نیروی انسانی و بهبود عملکرد کارکنان در سازمانها است و برنامه درسی محور تمام این آموزشها میباشد.