خلاصة:
این پژوهش بهمنظور رفع کمبود الگوهای غربی و اهمیت تولید علوم دینی و بومی به طراحی
و بررسی میدانی الگوی ارزشهای سازمانی مبتنی بر آموزه های نهج البلاغه پرداخته است. روش این
پژوهش به صورت روش آمیخته (کیفی کمی) است. در بخش کیفی و در قسمت اول، استخراج
داده ها و مولفه ها با روش تحلیل مضمون است و سپس بهمنظور ساخت شبکه مضمونها و الگوی
پژوهش از مصاحبه با خبرگان و پرسشنامه استفاده شده است. بعد از جمع آوری نظر خبرگان،
حاصل کار به صورت الگوی ارزشهای سازمانی مبتنی بر آموزه های نهج البلاغه ارائه شد که شامل
چهار مولفه ارزشهای اخلاقی فرهنگی، ارزشهای دانشی بینشی، ارزشهای حرفه ای و ارزشهای
بنیادین است. به منظور بررسی میدانی الگو، دانشجویان و اعضای هیئت علمی یک نهاد آموزشی و
پژوهشی به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند. به منظور تعیین حجم نمونه از روش طبقهبندی غیر
نسبی و سپس جدول کرجسی و مورگان استفاده شد. نتایج آزمونهای آماری با نرم افزارهای
LISREL و SPSS حاکی از آن بود که هر چهار شاخص دانشی بینشی، حرفهای، بنیادین و
اخلاقی فرهنگی با متغیر ارزشهای سازمانی مبتنی بر آموزههای نهجالبلاغه رابطه معناداری دارد.
ملخص الجهاز:
"این تحقیقات را میتوان به طور خلاصه به شرح جدولهای ذیل بیان کرد: جدول ١: گزیده ای از پژوهشهای داخلی در مورد ارزشهای سازمانی ردیف نویسنده موضوع سال 1 محمدی بررسی رابطه بین ارزشهای سازمانی و احساس معلمین از محیط مدرسه در دبیرستانهای شهر شیراز 1377 2 دعایی همسویی ارزشهای فردی و سازمانی: نگرش تحقیقی 1381 3 خسروآبادی شناسایی تأثیر ارزشهای محوری بر فرایندهای سازمانی 1388 4 شیروانی بررسی ارزشهای فردی و سازمانی و اعتبار همزمان آن با ارزشهای کاری و رابطه آنها با تعهد سازمانی در کارکنان شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران ـ اصفهان 1389 5 خادمی رابطه بین ارزشهای سازمانی با استرس شغلی و رفتارهای انحرافی سازمانی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان 1389 6 سلسله و موغلی طراحی و سنجش الگوی سازمان ارزش بنیان در شرکت مادر تخصصی توانیر 1390 7 نجیمی تأثیر خودپنداره ، هویت و ارزشهای سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی در بین کارکنان تأمین اجتماعی شهر اصفهان 1390 8 کریمی ارزیابی میزان پایبندی پرسنل بانک ملت به منشور اخلاقی و ارزشهای سازمانی در بانک 1392 9 نجاتی ارزشهای فرهنگی سازمان و تعهد کاری در حسابرسان 1393 10 لاری سمنانی طراحی مدل برند کارکنان بر مبنای ارزشهای فردی و سازمانی در افزایش سهم بازار 1393 11 موسوی داودی و همکاران طراحی و تبیین مدل ارزشهای سازمانی مبتنی بر آموزه های نهج البلاغه 1395 جدول ٢: گزیده ای از پژوهشهای خارجی در مورد ارزشهای سازمانی ردیف نویسنده موضوع سال 1 کلوکهولن ١ ارزش و ارزش محوری در تئوری و عمل 1967 2 بیر٢ ایدئولوژیها، ارزشها و تصمیم گیری در سازمانها 1981 3 انز٣ قدرت و ارزشهای تسهیم شده در فرهنگ سازمان 1986 4 انز و فریکسل ٤ مفهوم و اندازه گیری تجانس ارزشهای سازمانی 1987 5 کنی ٥ از چشم انداز تا واقعیت از طریق ارزشها 1994 6 سیورز٦ شناسایی و تشریح ارزشهای سازمانی 2000 7 بانسال ٧ از مورد تا عمل ، اهمیت افراد و ارزشهای سازمانی در پاسخ به مسائل طبیعی محیطی 2003 8 قوش و شجوال ٨ رابطه بین ارزشهای سازمانی ادراک شده و سبک رهبری 2006 9 برکهات و رولاند٩ رولاند٩ تطبیق داوطلبانه الکتریسیته سبز توسط شرکتها، اهمیت ارزشها و زمینه سازمانی 2007 10 کی و جوردن ١٠ فریاد آنها را پیدا کن ، اهمیت ارزشها 2009 روش پژوهش پژوهش از نظر هدف بنیادی است ."