خلاصة:
پژوهش حاضر به مقایسهی میزان فراگیری مهارت شنیداری دانشجویان مجازی و حضوری در دانشگاه مجازی المصطفی(ص) و مدرسه المهدی(عج)-که هر دو وابسته به جامعه المصطفی(ص) العالمیه هستند- میپردازد. این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی است و هدف از آن، اعتبارسنجی آموزش مجازی در این دانشگاه بینالمللی میباشد. به این منظور، با توجه به یکسان بودن محتوای آموزش مجازی در دانشگاه مجازی المصطفی(ص) و آموزش حضوری در مدرسه المهدی(عج)، ابتدا پیشآزمونی با شرکت ده نفر از دانشجویان برگزار گردید. سپس، براساس تجربهی حاصله، 42 نفر از دانشجویان عربزبان ترم سوم در دو مرکز یادشده، بهطور تصادفی انتخاب شدند و مهارتهای شنیداری کلی آنان مطابق اصول براون (2004) در آزمونی مورد بررسی و سنجش قرار گرفت. شایان ذکر است که آزمونورانی که شرایط نامتعارف و ناهمگن داشتند، از آزمون حذف شدند. در این آزمون، میانگین نمرات زبانآموزان شیوهی مجازی 12.96 و میانگین نمرات زبانآموزان حضوری 13.86 شد. با توجه به این امر، نمرات دانشجویان حضوری بهطور متوسط 0.90 بیشتر از دانشجویان مجازی بود؛ اما آزمون تی مستقل نشان داد که این تفاوت معنادار نیست. از این رو، میتوان نتیجه گرفت که آموزش مجازی میتواند به جایگاه بالاتری در سیاستهای آموزشی جامعه المصطفی(ص) العالمیه ارتقا یابد و در شرایطی که امکان حضور متقاضیان در ایران فراهم نباشد، جایگزین مناسبی برای آموزش حضوری خواهد بود.
The present research investigated the acquisition of listening skill through virtual and normal classes at Al-mustafa Open University and Almahdi School respectively, both affiliated to Al-mustafa International University. As a descriptive-analytical research, the study aimed at assessing the validity of virtual instruction at this international university. Since the same curriculum is used in virtual classes of Al-mustafa Open University and normal classes of Almahdi School, a piloting was initially performed with ten students of virtual classes. Then, 42 3rd semester Arab students were randomly selected from the above institutions. Following Brown’s (2004) guidelines, their general listening skills were assessed through a test. The data of heterogeneous learners were removed. The means of virtual class and normal class learners on listening test were 12.96 and 13.86 respectively. That is, normal class students on average scored 0.9 higher than virtual class students. However, independent samples t-test revealed that the mean difference was not statistically significant. Thus, it was concluded that virtual instruction should be promoted in the educational policy of Al-mustafa International University. When applicants cannot attend normal classes in Iran, virtual instruction could replace normal class instruction
ملخص الجهاز:
برنامه ي آموزشي مدرسه ي المهدي (عج ) بر يادگيري مهارت هاي شنيدن ، گفتن ، نوشتن ، خواندن و درک مطلب ، بدون استفاده از زبان واسطه تأکيد دارد و به اين منظور، مجموعه ي آموزشي زبان فارسي که شامل هفت جلد است توسط استادان همين مرکز تأليف و تدريس ميشود.
شرکت کنندگان اين تحقيق بيست نفر از دانشجويان مهندسي و پزشکي اين دانشگاه بودند و نتايج پژوهش نشان داد که مهارت شنيداري زبان انگليسي فراگيران در مقايسه با مهارت آنان در سال هاي قبل بهبود چشم گيري يافته بود.
International English Language Testing System (IELTS) المصطفي(ص ) العالميه مورد بررسي قرار داده است .
٤. روش پژوهش با توجه به اهميت بررسي اثربخشي آموزش مجازي در کسب مهارت شنيداري زبان آموزاني که در خارج از محيط زباني اقدام به فراگيري زبان فارسي ميکنند، پژوهشي ميداني براي مقايسه ي دو گروه از زبان آموزان که يکي به شيوه ي مجازي و ديگري به صورت حضوري در جامعۀ المصطفي(ص ) العالميه آموزش ديده بودند طراحي گرديد.
در جدول هاي (٣) و (٤)، مقادير و آزمون مجازي و حضوري که براي محاسبه ي واريانس لازم اند آورده شده است .
Listening in the native and second/foreign language: Toward an integration of research and practice.
Learning Strategies in Foreign and Second Language Classrooms, London and New York: Continuum.
"Approaches to teaching listening in the language classroom" in proceedings of the 4779 Korea TESOL Conference.
Listening comprehension strategies in second language acquisition.