خلاصة:
هدف: سنجش ویژگی های شخصیتی کارآفرینی دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهیدچمران اهواز و بررسی مهم ترین راهکارهای توسعه این ویژگی ها از دیدگاه دانشجویان این رشته.
روش شناسی: پژوهش حاضر بهصورت پیمایشی انجام شده است. به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت، توصیفی و تحلیلی است. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهیدچمران اهواز است که بهدلیل محدودبودن جامعه پژوهش (133نفر)، پرسشنامه بهعنوان ابزار جمع آوری اطلاعات بین تمامی افراد جامعه توزیع و درنهایت109پاسخ (95/81%) جمعآوری شد.
یافته ها: در میان ویژگی های کارآفرینی دانشجویان، مرکز کنترل درونی (92/22) بیش ترین و تحمل ابهام (64/19) کم ترین میانگین را بهخود اختصاص داده اند. نتایج نشان داد مهم ترین راهکارهای توسعه این ویژگی ها بهترتیب اولویت عبارتند از: راهکارهای جانبی، آموزشی، حمایتی و راهکارهای پژوهشی و فناورانه.
نتیجه گیری: ویژگی های کارآفرینی دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهیدچمران اهواز بهجز در ویژگی های استقلال طلبی و تحمل ابهام، در سطح مطلوبی قرار دارد.
ملخص الجهاز:
com"/> چکیده تاریخ ارسال: 19/3/96 _ تاریخ پذیرش: 24/5/96 هدف: سنجش ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهیدچمران اهواز و بررسی مهمترین راهکارهای توسعۀ این ویژگیها از دیدگاه دانشجویان این رشته.
دراینراستا، پژوهش حاضر بر آن است تا ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی و راهکارهای توسعۀ این ویژگیها را در میان دانشجویان رشتۀ علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهیدچمران اهواز بررسی کند.
در میان راهکارهای کلی توسعۀ ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی، مهمترین راهکارها از دیدگاه دانشجویان رشتۀ علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران اهواز کدامند؟ روششناسی پژوهش پژوهش حاضر بهصورت پیمایشی انجام شده، بهلحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع توصیفی و تحلیلی است.
مهمترین راهکارهای کلی توسعۀ ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی از دیدگاه دانشجویان رشتۀ علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران کدامند؟ در راستای شناسایی راهکارهای توسعۀ کارآفرینی در علم اطلاعات و دانششناسی، به مطالعۀ متون مختلف و پژوهشهای انجامشده در این زمینه (زراعتپرور، 1383؛ محمدزاده نصرآبادی، 1383؛ خسرویپور و همکاران، 1387؛ حسینی و همکاران، 1388؛ سلمانی و یعقوبی فرانی، 1390) و نظرخواهی از استادان فعال در حوزۀ کارآفرینی پرداخته شده است.
4. در میان راهکارهای کلی توسعۀ ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی، مهمترین راهکارها از دیدگاه دانشجویان رشتۀ علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران کدامند؟ <رجوع شود به تصویر صفحه> چنانکه در جدول7 مشاهده میشود، در میان راهکارهای آموزشی، اولویت اول متعلق به «تناسب محتوای برنامههای آموزشی رشته با پیشرفتهای علمی و فناوری» و اولویت آخر متعلق به «برگزاری دورههای آموزش کارآفرینی و کسب و کار برای استادان» است.