خلاصة:
پژوهش باهدف تعیین میزان اثربخشی آموزش برنامه شناختی- رفتاری مارتین بر تقویتکننده و
سرکوبکنندههای افکار دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران انجام شد. روش پژوهش آزمایشی
بود. طرح تحقیق شامل طرح دو گروهی آزمایش و کنترل و اجرای پیشآزمون» پس آزمون و پیگیری
بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر دبیرستانهای شهر تهران در سال تحصیلی
۱۳۹۳-۴بود. سپس از بین دانشآموزانی که در مقیاس انگیزه و اشتیاق مارتین نمره پایین گرفشد ۴۴
نفر به تصادف انتخاب و بهطور تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل (هر گروه ۲۲ نفر) گمارده
شدند. به منظور جمعآوری دادهها برنامه شناختی رفتاری مارتین(تقویتکنندههای افکار:
خودباوری»ارزش گذاری» یادگیری متمرکزء سرکوبکنندههای افکار: اضطرابء اجتناب از شکست.
کنترل نامطمئن) بر روی دانشآموزان گروه آزمایش در ۱۶جلسه ۶۰ دقیقهای به صورت یک بار در
هفته اجرا شد. پایایی کلی و پایایی متغیرهای بازدگانه مقیاس مارتین» مورد تایید بود. برای تجزیه و
تحلیل؛ جهت اثربخشی برنامه شناختی رفتاری مارتین از روش تحلیل واریانس دو راهه یا یک راهه با
اندازه گیری مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش برنامه شناختی- رفتاری مارتین بر تقویتکنندهها
و سرکوبکنندههای افکار دانشآموزان دختر مقطع دبیرستان شهر تهران در سه حالت (دوره زمانی) در
دو گروه آزمایش و کنترل تاثیر معناداری داشته است(۰/۰۰۵ - 0 ).
ملخص الجهاز:
نتایج نشان داد آموزش برنامه شناختی- رفتاری مارتین بر تقویت کنندهها و سرکوبکنندههای افکار دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان شهر تهران در سه حالت (دوره زمانی) در دو گروه آزمایش و کنترل تأثیر معناداری داشته است (٠/٠٠٥ = p ).
١. Muis, Franco, Ranellucci & Crippen فرضیه دوم: آموزش برنامه شـناختی- رفتـاری مـارتین بـر سـرکوبکننـدههـای افکـار دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران موثر است .
خلاصه نتایج تحلیل واریانس بین و درون آزمودنی ها با اندازهگیری مکرر اختلاف نمرات پیش آزمون، پس آزمون و آزمون پی گیری برنامه آموزش شناختی- رفتاری مارتین بر افزایش تقویت کنندههای افکار دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران شاخص میانگین آماری مجموع درجه سطح توان منبع تغییرات مجذورات آزادی مجموع F معناداری Eta آزمون مجذورات (به تصویر صفحه مراجعه شود.
خلاصه نتایج تحلیل واریانس بین و درون آزمودنی ها با اندازهگیری مکرر اختلاف نمرات پیش آزمون، پس آزمون و آزمون پی گیری برنامه آموزش شناختی- رفتاری مارتین بر افزایش سرکوبکنندههای افکار دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران شاخص آماری مجموع درجه میانگین مجموع سطح توان منبع تغییرات مجذورات آزادی مجذورات F معناداری Eta آزمون (به تصویر صفحه مراجعه شود.
لـذا فرضـیه ی، آمـوزش برنامه شناختی- رفتاری مارتین بر سرکوبکنندههای افکار دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران مؤثر است ، تایید می شود.
آموزش برنامه شناختی- رفتاری مارتین بر سرکوبکننـدههـای افکـار دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهـران در سـه حالـت (دوره زمـانی) در دو گروه آزمایش و کنترل تأثیر معناداری داشته است .