خلاصة:
بسیاری از آثاری که نویسندگان زن ایرانی در چند سال اخیر نگاشته اند، از جهات درونمایه و نوع اسطوره های بکار رفته با هم شباهتهایی دارند. پارسی پور، گلی ترقی و غزاله علیزاده سه نویسنده معاصر ایرانی هستند که در داستانهایشان به دلایلی چون زن بودن، نویسنده و روشنفکر بودن، زیستن در دنیای قرن بیستم، آشنایی با دردها و رنجهای زنان و...شباهتها و همسرائیهایی وجود دارد. این مقاله به بررسی آثار این نویسندگان از دیدگاه نامیرایی اسطوره ها بر پایه نظریات اسطوره شناسانی چون یونگ، لوی استراوس و میرچا الیاده و باز آفرینی اسطوره های زنانه بر پایه نظریات فمینیستها و روانکاوانی چون ژولیا کریستوا میپردازد تا به این پرسشها پاسخ داده شود که آیا با پردازش شخصیتهای داستانی آنها در بنیادی اساطیری میتوان نمود نامیرایی اساطیر را مشاهده کرد؟ آیا اسطوره پردازی جزو ویژگی سبکی آنها به شمار میرود؟ در این صورت، اسطوره پردازی در آثارشان چه کارکردی دارد؟ با مطالعه رمانها و مجموعه داستانهای نویسندگان مذکور، این نتیجه حاصل شد که اسطوره های زن محور از مشترکات مهم این نویسنده هاست که به ظاهر برآمده از گفتمانی مشترک است.این افراد برای بیان خواسته ها و اهداف خویش و دفاع از هویت زنان از اسطوره ها به ویژه اسطوره های زن محور بعنوان ابزاری کارآمد استفاده کرده اند.
ملخص الجهاز:
این مقاله بـه بررسـی آثـار ایـن نویسـندگان از دیـدگاه نـامیرایی اسطوره ها بر پایة نظریات اسطوره شناسانی چون یونگ ، لوی استراوس و میرچا الیـاده و بـاز آفرینی اسطوره های زنانه بر پایـة نظریـات فمینیسـتها و روانکـاوانی چـون ژولیـا کریسـتوا میپردازد تا به این پرسشها پاسخ داده شود که آیا با پردازش شخصیتهای داسـتانی آنهـا در بنیادی اساطیری میتوان نمود نامیرایی اساطیر را مشاهده کرد؟ آیـا اسـطوره پـردازی جـزو ویژگی سبکی آنها به شمار میرود؟ در این صورت ، اسطوره پردازی در آثارشان چه کـارکردی دارد؟ با مطالعة رمانها و مجموعه داستانهای نویسندگان مذکور، این نتیجه حاصل شـد کـه اسطوره های زن محور از مشترکات مهم این نویسنده هاست که به ظاهر برآمده از گفتمـانی مشترک است .
این مقاله با روش توصـیفی - کتابخانـه ای بـه بررسـی آثـار ایـن نویسـندگان از دیـدگاه نامیرایی اسـطوره هـا بـر پایـة نظریـات اسـطوره شناسـانی چـون یونـگ ، لـوی اسـتراوس و میرچاالیاده و باز آفرینی اسطوره های زنانه بر پایة نظریات فمینیستها و روانکاوانی چون ژولیا کریستوا میپردازد تا به این پرسشها پاسخ داده شود که آیا با پردازش شخصیتهای داستانی آنها در بنیادی اساطیری میتوان نمود نامیرایی اساطیر را مشاهده کرد ؟ آیا اسطوره پردازی جزو ویژگی سبکی آنها به شمار میرود؟ در ایـن صـورت ، اسـطوره پـردازی در آثارشـان چـه کارکردی دارد؟ معرفی نویسندگان مذکور گلی ترقی متولد ١٣١٨، نویسنده و نخستین فیلم نویس زن ایرانی است .