خلاصة:
تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر تنیدگی بر میزان شکل گیری هویت اجتماعی دانش آموزان دختر
96-97 انجام گرفت. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بوده و شامل کلیه دانش آموزان دختر متوسطه دوره اول به تعداد ٦٣٨ نفر بوده، که از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای ٩٠ نفر بعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روشهای جمع آوری اطلاعات شامل مطالعات کتابخانه ای وتحقیقات میدانی است. ابزارجمع آوری داده ها شامل پرسشنامه های
١-پرسشنامه سنجش احساس تنیدگی اوسولامارکهام دارای ٣٥ سوال دارای طیف دو ارزشی ٢-پرسشنامه
هویت اجتماعی (صفاری نیا وروشن، ١٣٩٠ ) بودندکه روایی صوری آنها توسط متخصصین و اساتید رشته
روانشناسی دانشگاه پیام نور سراوان تایید و پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 0/71، 0/83،و 0/75 روانشناسی دانشگاه پیام نور سراوان تایید و پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب برآورد مشخصه های مرکزی، تنظیم جداول توزیع فراوانی و نمودارها وبرای آزمودن فرضیه ها از ضریب
همبستگی پیرسون، آزمون Tتک نمونه ای و T گروه های مستقل، آزمون تعقیب توکی و رگرسیون استفاده
شده است. یافتهها نشان داد بین تنیدگی بارضایت از زندگی و شکلگیری هویت اجتماعی دانش آموزان
دختر متوسطه دوره اول رابطه معنا دار وجوددارد. همچنین میزان تنیدگی در دانش آموزان بالاتراز حد
انتظار ومیزان رضایت از زندگی دانش آموزان پایین تر از حد انتظار می باشد. از دیگر نتایج، تنیدگی قادر
به پیشبینی هویت اجتماعی می باشد و وجود تفاوت معنادار تنیدگی در پایه های مختلف تحصیلی دانش
آموزان بود.
ملخص الجهاز:
استاديار دانشگاه آزاد اسلامي واحد بيرجند، بيرجند، ايران چکيده تحقيق حاضر با هدف بررسي تأثير تنيدگي بر ميزان شکل گيري هويت اجتماعي دانش آموزان دختر متوسطه دوره اول شهر سراوان در سال تحصيلي ٩٧-٩٦ انجام گرفت .
واژه هاي کليدي: تنيدگي، هويت اجتماعي، سبک هاي هويت ١٧٠ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره سي و سه ، تابستان ١٣٩٧ * * * * * مقدمه اين روزها موضوع تنيدگي و فشارهاي رواني ناشي از کار و زندگي در ميان عامۀ مردم ، متخصصان آموزشي، مددکاران اجتماعي، متخصصان بهداشت همچنين دانش آموزان ، بسيار رايج بوده و در رأس امور قرار دارد.
دراين رابطه متداول ترين جواب هايي که به اين پرسش داده شده است عبارت بودنداز: کار بسيار زياد وزمان کم براي انجام آن احساس اضطراب و دلهره ، فشار روحي و جسمي بسيار زياد، فشارهاي عاطفي احساسي، هيجاني، احساس خستگي، حساسيت وتحريک پذيري بوده بررسي تاثير تنيدگي بر شکل گيري هويت اجتماعي دانش آموزان دختر متوسطه دوره اول / ١٧١ است .
١٧٢ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره سي و سه ، تابستان ١٣٩٧ * * * * * (به تصویر صفحه رجوع شود)فرضيه هاي فرعي: ــ ميزان هويت اجتماعي در دانش آموزان دختر متوسطه دوره اول نسبت به ميانگين مقياس بالاتر است .
Journal of Adolescent Research 25(3) 387–415 بررسي تاثير تنيدگي بر شکل گيري هويت اجتماعي دانش آموزان دختر متوسطه دوره اول / ١٨٥ __ Beyers, W and Seiffge-Krenke, I.