خلاصة:
پژوهش حاضر به تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی و شناخت ویژگیهای کتاب بر اساس مؤلفههای سند تحول بنیادین میپردازد. جامعه اول تحقیق، کتاب تعلیمات اجتماعی ششم و واحد تحلیل جمله و جامعه دوم تعداد 30 نفر از معلمان ششم ابتدایی بخش مرکزی کازرون به صورت تمام شماری بود. روش تحقیق توصیفی از نوع تحلیل محتوا بود. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بر اساس سه مقوله فوق و سیاهه تحلیل محتوا بود. برای محاسبه پایایی و روایی از آلفای کرونباخ با 85/0 وروایی محتوایی استفاده شد؛ درمجموع با استفاده از آزمون خی دو نتایج زیر حاصل شد: از دید معلمان، کتاب اجتماعی ششم در سطح متوسطی (43 %) به مؤلفه هویت ملی، در سطح پایینتر از متوسط با ( 36%) به مؤلفه آداب و مهارتهای زندگی و در سطح متوسطی (50%) به مؤلفه اخلاق در نظام اجتماعی پرداخته است. در تحلیل محتوا، از میان مقولههای هویت ملی به ویژگیهای جغرافیایی با (23 % ) بیشترین توجه و به نماد ملی و اسطوره ملی به ترتیب با (5/15% و 07%) کمترین توجه شده است. از میان مقولههای آداب و مهارتهای زندگی به تصمیم گیری بیشترین توجه (49%) و به تفکر انتقادی ومقابله با استرس با (06% و 5% ) درصد به ترتیب کمترین توجه شده است. از میان مقولههای اخلاق در نظام اجتماعی به میهن دوستی بیشترین توجه (32%) و به عدالت جویی (13%) کمترین توجه شده است.
ملخص الجهاز:
No 23 (continus 50) Autumn 2016, Pages 79-88 Analysis of The Sixth Grade Socail Studies Text Book Contents on the Basis of the Components of the Fundamental Reform Document (national identity, moral, Lif Rules and Skills) Fatemeh Asadollahi, Alireza Ghasemi zad, Yoosef Dehghani 1Educational planning graduate, Booshehr branch, Islamic Azad University, Booshehr, Iran 2 Education Science branch, Kazeroon Branch, Islamic Azad University, Kazeroon, Iran 3Booshehr branch, Islamic Azad University, Booshehr, Iran Abstract Present research has done by using content analysis in intellectual type of stories to show how philosophy for kids can achive its main goals, fostering critical thinking, in the stories which are in children's literature.
(Supreme Council of Cultural Revolution, 2011) مطالعات اجتماعی یک حوزه یادگیری بین رشتهای است که از مفاهیم رشتههای علمی چون جغرافیا، تاریخ، اقتصاد، علوم سیاسی، جامعه شناسی و همچنین مطالعات مختلف مانند آموزشهای مدنی، مطالعات شهروندی و زیست محیطی، دین و اخلاق بهره میگیرد و تقریباً در تمام کشورهای دنیا آموزش داده میشود در کتاب جدید تعلیمات اجتماعی به طور کلی سه مؤلفه تقویت هویت ملی، اخلاق محوری در نظام اجتماعی وآداب و مهارتهای زندگی از موارد مهمی هستند که اهداف، محتوا و روشها بر اساس آنها نگارش یافته است (Fallahiyan, Ahmadi, Malekmohammadi & MalekAbbasi, 2012) هويت داراى انواع، سطوح و سلسله مراتب مختلفى است، اما در يك دسته بندى كلى مىتوان دو نوع هويت را از يكديگر متمايز كرد.