خلاصة:
بیان مسئله: برندسازی داخلی را میتوان یکی از فعالیتهای مهم انسانی برای کسب مزیت رقابتی دانست. تجربیات تکرارپذیر در هتلها وابستگی زیادی به رفتارهای باثبات منابع انسانی دارد. ساخت الگوی بومی و تکرارپذیرکردن تجربه مشتریان در هتلها یک نیاز عملی و در عین حال بنیادین وابسته به برندسازی داخلی است. از آنجا که تا به حال هیچ تلاشی برای معرفی الگوی بومی مدیریت برند داخلی هتلهای تهران صورت نگرفته است، این تحقیق در پی پاسخ به این سوال است که چه الگویی برای مدیریت برند داخلی هتلهای شهر تهران وجود دارد؟
هدف تحقیق: هدف از انجام پژوهش حاضر معرفی الگوی زمینهای مدیریت برند داخلی است که با استفاده از دادههای مرتبط با هتلهای شهر تهران از نگاه خبرگان دارای سابقه مدیریتی و سرپرستی به دست آمده است.
روش تحقیق: این پژوهش کیفی با استفاده از روش گراندد تئوری و با استفاده از کدگذاری مصاحبه 18 خبره صورت گرفته است که دارای سابقه مدیریت بالای 12 سال در هتلهای تهران و تحصیلات تکمیلی مدیریت یا بازاریابی هستند و استفاده از نمونهگیری گلولهبرفی برای انتخاب نمونهها، اشباع نظری را ممکن ساخته است. لذا پس از کدگذاریهای متون، 535 کد باز، 18 مقوله فرعی و 6 مقوله اصلی شناسایی شد.
نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که استخدام و آموزش مهمترین عوامل علّی، رفتارهای مدیر و تشویق برندمحور مهمترین عوامل راهبردی و پیامد کارکنان و مهمانها مهمترین عوامل پیامدی میباشند. مدیر به عنوان یک رکن اساسی، هم در نقش مترجم برند، هم در نقش الگو و معلم، رسیدن به برند داخلی را ممکن میسازد. الگوی بهدستآمده قابلیت آزمون و بازنگری در بخشهای دیگر خدماتی را خواهد داشت، اما توصیه میشود این گونه مطالعات با تاکید بر زمینه مربوط، در بخشهای دیگر گردشگری ایران نیز صورت گیرد.