خلاصة:
در بازار رقابتی نوین، شرایط برای تولیدکنندگان داخلی بسیار دشوار شده است که بتوانند با کالاهای خارجی رقابت کرده و در سطح بازار باقی بمانند. هرچند که بخش بزرگی از رقابت به ویژگی های ملموس کالا برمی گردد؛ ولی یکی از مولفه های اساسی کشورگرایی مصرف کنندگان می باشد که می تواند تمایل مصرفکنندگان را نسبت به کالاهای خارجی کاهش دهد. یکی از صنایعی که به شدت تحت تاثیر کالاهای وارداتی قرار گرفته است، پوشاک بانوان می باشد. این پژوهش به بررسی عوامل روانی اجتماعی (ملیگرایی، محافظه کاری و برون گرایی) و نقش تعدیل-کنندگی نحصیلات و سن بر کشورگرایی مصرف کننده پرداخته است. جامعه آماری پژوهش، بانوان شهر تهران بودند که از طریق نمونه گیری خوشه ای به چهار خوشه شمال، جنوب، شرق و غرب تقسیم و سپس، تعداد 385 پرسشنامه بین آنها توزیع شد. بر اساس نتایج، رابطه بین محافظه کاری و ملی گرایی با کشورگرایی معنادار بوده ولی بین متغیر برون گرایی و کشورگرایی مصرف کننده رابطه معناداری وجود نداشت؛ همچنین، وقتی که متغیر سن نقش تعدیل گر را داشته باشد، فقط رابطه محافظهکاری با کشورگرایی معنادار بوده و زمانی که تحصیلات نقش تعدیل گر را ایفا کند، فقط رابطه ملیگرایی با کشورگرایی مصرف کننده معنادار بوده است.
ملخص الجهاز:
این پژوهش به بررسی عوامل روانی اجتماعی (ملیگرایی، محافظه کاری و برون گرایی) و نقش تعدیل کنندگی نحصیلات و سن بر کشورگرایی مصرف کننده پرداخته است.
برای مثال، بعضی از مصرف کنندگان اعتقاد دارند که خرید محصولات خارجی منجر به کاهش فرصت های شغلی شده و چون تأثیر منفی بر اقتصاد ملی کشور می گذارد، برخلاف حس میهن پرستی می باشد و خریداران این محصولات را مسئول اخلاقی بیکاری هموطنانی می دانند که در اثر رقابت بین المللی شغل خود را از دست داده اند.
به نظر می رسد این مشکلات در سنین مختلف متفاوت بوده و برای سنین جوانان از اهمیت فوقالعاده ای برخوردار باشد و یا علاوه بر عوامل جمعیتی، شاخص های دیگری نیز وجود دارد که بر اساس آنها میزان کشورگرایی متفاوت بوده که یکی از این عوامل مهم را می توان عامل روانی اجتماعی نام برد که دارای سه متغیر ملی-گرایی، محافظه کاری و برون گرایی میباشد؛ بنابراین با توجه به اهمیت ذکر شده موضوع و تاثیر آن در بلندمدت، نویسنده سعی دارد که با انجام پژوهش در زمینه پوشاک بانوان به نتایج قابل توجهی دسترسی پیدا کند؛ بنابراین می توان اینگونه مطرح کرد که ایا متغیرهای روانی اجتماعی بر کشورگرایی مصرف کننده تاثیر دارند؟ در پی آن نقش متغیرهای تعدیل گر سن و تحصیلات بر کشورگرایی معنادار است یا خیر؟ 2.
Consumer Ethnocentrism Offline and Online: The Mediating Role of Marketing Efforts and Personality Traits in the United States, South Korea, and India.