خلاصة:
زدبیرستان مکانی است که در آن نوجوانانی با روابطی پیچیده در حال تعامل با همسالانشان هستند؛ این وضعیت وجود تعارض را اجتنابناپذیر میکند. در مطالعه حاضر، تعارض دانش آموزان بهعنوان حالتی از رفتارها یا اهداف ناسازگار و تنش زا بین دانش آموزان با ارزش ها، سبک های ارتباطی و دیدگاه های مختلف تعریف می شود. در چنین شرایطی مهارتهای اجتماعی، ازجمله مهارتهای مربوط به مدیریت تعارض، برای بهبود سازگاری اجتماعی و رفتاری دانش آموزان ضروری خواهد بود. موضوع ضروری برای رسیدن به این هدف، اندازه گیری مهارت حل تعارض است. هدف: پژوهش حاضر بهمنظور بررسی روایی و پایایی پرسشنامه مدیریت تعارض انجام گرفت. روششناسی: جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانشآموزان دختر پایه دهم دوره دوم متوسطه شهرستان دزفول تشکیل بودند. تعداد 300 نفر به روش تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب و پرسشنامه ها را تکمیل کردند. پرسشنامه از همسانی درونی قابل قبولی برخوردار است و ضرایب آلفای آن 81/0 است. همچنین برای بررسی روایی پرسشنامه نیز از روش تحلیل عامل تأییدی استفاده شد و نتایج نشان داد که با حذف سؤال ۱۲ و ۱۸، برازش دادهها حفظشده و ساختار پرسشنامه برازش قابل قبولی با دادهها دارد. نتیجهگیری: با توجه به دادههای بهدستآمده پرسشنامه مدیریت تعارض ابزار مناسبی برای اندازهگیری راهبردهای حل تعارض در دبیرستان است و از این پرسشنامه میتوان برای پژوهشهای مربوط به راهبردهای حل تعارض استفاده کرد.
ملخص الجهاز:
Tamm, Tulviste & Urm 5.
کارشناسان میگویند که تعارض های سازنده ازلحاظ روان شناختی مفید هستند و سبب بهبود توانایی دانش آموزان و بهتر عمل کردن آن ها در شرایط سخت کاری خصوصا زمانی که آن ها تحت استرس و فشار روانی هستند، میشوند (جانسون و جانسون ٣، ٢٠٠٤) در پژوهش هایی که در این رابطه صورت گرفته ، بارل ٤ (٢٠٠١) در مطالعه ای به این نتیجه رسید که سبک مدیریت تعارض سازش که با توانایی فداکاری، اطاعت از دستورات و انجام عمل همراه است ، با موفقیت تحصیلی رابطه مثبت دارد، زیرا در این صورت 1.
Ubinger, Handal & Massura 3.
بنابراین ، پرداختن به بررسی پرسشنامه مدیریت تعارض از دو جهت حائز اهمیت است : نخست آنکه دانش آموزان میتوانند از نتایج این پرسشنامه استفاده کنند تا از اینکه چگونه پاسخ طبیعی خود به درگیری را درک میکنند، اطلاع یابند.
Mura, Bonsignore, & Diamantini 3.
با توجه به نتایج پژوهش های مختلف ، مدیریت تعارض متغیری اساسی و مهم در موفقیت تحصیلی و سلامت روانی دانش آموزان است .
به همین جهت در این پژوهش به بررسی پایایی و روایی پرسشنامه مدیریت تعارض ١ (مرکز تحقیقات یادگیری دانشگاه کانزاس ٢) پرداخته شده است .
University of Kansas, Center for Research on Learning پرسشنامه در حال حاضر برای سنجش راهبردهای مدیریت تعارض دانش آموزان در دبیرستان های آمریکا به کار میرود و در پژوهش حاضر به منظور اعتباریابی و تعیین ویژگیهای روان سنجی جهت بکار گرفتن آن در داخل کشور بررسی میگردد.