خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، ساخت و تعیین روایی و پایایی پرسشنامه مدیریت دانش در بین اعضای هیئتعلمی دانشگاههای دولتی تهران بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیئتعلمی دانشکدههای روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاههای دولتی شهر تهران با حجم 300 نفر در سال تحصیلی 1396-1395 بود. ابتدا بامطالعه ادبیات پژوهش، به استخراج مؤلفهها و نشانگرهای مدیریت دانش و تدوین پرسشنامه اقدام شد. پسازآن، برای هر 300 نفر اعضای هیئتعلمی دانشکدههای مذکور در شش دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، شهید بهشتی، خوارزمی، تربیت مدرس و الزهراء به روش سرشماری پرسشنامه مدیریت دانش ارسال شد. یافتههای پژوهش نشان داد که پرسشنامه مدیریت دانش از روایی محتوایی و صوری قابل قبولی برخوردار است. روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی به روش مؤلفههای اصلی تعیین شد. درنهایت پرسشنامه در قالب هشت عامل حاصل از ساختار عاملی شامل «دانش پنهان فردی»، «فرایند آشکارسازی»، «دانش آشکار فردی»، «فرایند ترکیب»، «دانش آشکار جمعی»، «فرایند درونی سازی»، «دانش پنهان جمعی»، «فرایند اجتماعی سازی» تهیه شد. با استفاده از ضریب آلفای کرون باخ پایایی کل پرسشنامه،80/0 به دست آمد. با توجه به روایی و پایایی مناسب پرسشنامه مدیریت دانش، میتواند در پژوهشهای سازمانی مربوط به مدیریت دانش به کار رود.
ملخص الجهاز:
ساخت و بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه مدیریت دانش بر اساس مدل نوناکا الهام اتحادی ١، حمید رحیمیان ٢، عباس عباس پور٣، بهرام صالح صدق پور 4 تاریخ دریافت : ٩٧/٠١/٣١ تاریخ پذیرش : ٩٧/٠٨/٢٦ چکیده هدف از پژوهش حاضر، ساخت و تعیین روایی و پایایی پرسشنامه مدیریت دانش در بین اعضای هیئت علمی دانشگاه های دولتی تهران بود.
پس ازآن ، برای هر ٣٠٠ نفر اعضای هیئت علمی دانشکده های مذکور در شش دانشگاه علامه طباطبایی، تهران ، شهید بهشتی، خوارزمی، تربیت مدرس و الزهراء به روش سرشماری پرسشنامه مدیریت دانش ارسال شد.
در پژوهش رجایی پور و رحیمی (١٣٨٧) در دانشگاه های دولتی منتخب اصفهان و پژوهش علی احمدی، اخوان و باقری (١٣٩٣) در دانشگاه علم صنعت ، نیز اگرچه از مدل نوناکا برای ارزیابی مدیریت دانش استفاده شده است اما تنها چهار فرایند اجتماعی سازی، برون سازی، ترکیب و درونی سازی موردسنجش قرارگرفته اند.
رفعتی شالدهی و همکاران (١٣٨٧)، مینویی و همکاران (١٣٨٩) و آفریده و شفیعی زاده (١٣٨٦) مشابه با پژوهش حاضر، با در نظر گرفتن هر ٨ سطح مدل مدیریت دانش نوناکا اقدام به طراحی پرسشنامه نمودند؛ اما علی احمدی و همکارن (١٣٩٣)، رجایی پور و رحیمی (١٣٨٧) تنها با در نظر گرفتن چهار فرایند اصلی مدل نوناکا، یعنی فرایندهای اجتماعی سازی، ترکیب ، درونی سازی و آشکارسازی برای مطالعه خود پرسشنامه ساختند.
در این راستا، پرسشنامه ٣٩ سؤالی مدیریت دانش ، از اعتبار و روایی کافی برای ارزیابی وضعیت مدیریت دانش در دانشگاه و دیگر سازمان های آموزشی برخوردار است .